Utmaningen: Behov av en robust plattform som funkar i alla väder
Egain har varit kund hos Tripnet sedan 2006, men när de såg utökade behov som krävde en annan lösning än befintlig, påbörjades en ny gemensam resa som präglades av utveckling och innovation men framförallt ett bra samarbete.
– För att ens kunna erbjuda våra tjänster har vi 10 000-tals hårdvaruenheter, oräkneliga micro-tjänster och ett stort behov av att kunna sätta upp nya parametrar. Detta ställer höga krav på att vi har en plattform som fungerar dygnet runt och med få driftsstörningar. Vi hittade lösningen genom Google Cloud som molntjänst. Deras gränssnitt för administration och övervakning var precis det vi letade efter – vilket var det viktigaste för oss när vi sökte efter lösningen, säger Mikael Lönner, IT-ansvarig på Egain.
Tripnet driftade då Microsoft Azure och Amazon AWS, medan Google Cloud var en molnlösning som inte fanns i Tripnets erbjudande. Det innebar att Egain skulle vara tvungna att sköta drift och support själva. Detta insåg man snabbt inte skulle vara möjligt.
– Vi har inte själva det utrymmet i vår verksamhet. Vi är alldeles för små för att kontakta Google för support. Dessutom var det svårt att föreställa sig hur någon skulle kunna leva upp till den trygghet och säkerhet som Tripnet gett oss under alla år, förklarar Mikael.
Lösningen: Innovativt samarbete
Egain såg ingen annan än Tripnet som partner för driften och Tripnet såg möjligheten att utvidga sitt erbjudande. Mikael specificerade allt som gör att han som IT-ansvarig kan sova gott om natten och vara trygg med att driften fungerar som den ska. Därpå följde möten för att tillsammans gå igenom viktiga faktorer, parametrar och integration med Tripnets tidigare arbetssätt – för att kunna säkerställa samtliga funktioner.
– När det var dags för flytten skötte Tripnet allt, även kontakten med Telia som är vår nätleverantör. Det har fungerat felfritt och mycket smidigt. Vi har infört checklistor för övervakningen och sedan dess har det gått enligt plan. Nu har vi kört lite mer än ett år. Vi följer upp arbetet halvårsvis. Löpande meddelar vi Tripnet vad som ska övervakas, allteftersom att vi utökar våra parametrar och tjänster. Det fungerar jättebra, säger Mikael.
Tripnet ansvarar för att övervakning sker dygnet runt, att lösningen underhålls och uppdateras samt säkerställer att eventuella fel kan åtgärdas omgående.
– Det är samma goa och lokala känsla nu som tidigare med Tripnet. Jag är så tacksam för att vi kunde sjösätta detta, intygar Mikael.
Resultatet: Google Cloud – en naturlig del av Tripnets erbjudande
För Egain har övergången resulterat i att lösningen är mer skalbar än tidigare, alla system fungerar över förväntan och att övervakningen är av mycket högre kvalitet. Mikael menar att för Egain är det ”business as usual”, men med en ny och högre nivå av trygghet.
– Det här hade inte varit möjligt utan Tripnet. De är lösningsorienterade och levererar - utöver det som utlovas - förslag på lösningar eller varningsflaggor som du själv inte ser. Jag behöver aldrig vara orolig, eftersom jag vet att min personliga kontakt ser till att allt fungerar och jag blir sedd som kund.
Lösningen innebär således att Tripnet numera erbjuder drift, övervakning och support även till andra kunder som vill eller önskar använda Google Cloud som molntjänst.
– Det gör mig glad att även detta gemensamma projekt förhoppningsvis är till fördel för Tripnets utveckling. Tripnet är det bästa alternativet som partner av driftsäkerhet, avslutar Mikael.
Egain är ett teknikföretag som designar, skapar, levererar och underhåller mjukvaru- och hårdvarulösningar som gör världen bättre. Egain grundades 2003 med målet att stoppa alla onödiga utsläpp av växthusgaser i bostadshus. Egain Edge är en kraftfull AI-plattform som analyserar mer än 20 miljoner datapunkter varje dag. med Egain får fastighetsägare en exakt mätning i realtid och full kontroll över byggnaden. Detta resulterar i högre fastighetsvärdering, lägre kostnader, minskat behov av underhålls- och felrapportering och färre funktionsfel.
Kontaktperson
Josef Wold, mobilnummer 0733-58 25 82