Önskar att vi kunnat få fira det med dig
Den första februari 2020 fyllde Tripnet 25 år och lyckligtvis hann vi fira detta tillsammans innan pandemin slog till och vi tog beslut att jobba hemifrån på obestämd framtid. Det var ett festligt dygn för medarbetare, styrelse och advisory board med respektive. Däremot är vi väldigt ledsna att året inte tillåtit oss att fira vårt jubileum med våra kunder.
"Fem kilo konfetti och oräkneliga fyrverkerier, underhållande artister med oväntade inslag, bussresa på temat ”down the memory lane”, poängpromenad, spa och god mat, det bjöds bland annat på både kebabpizza och räkmacka. Ett fantastiskt dygn, helt enkelt!" Läs mer om vårt firande i artikeln nedan.
Fundamentala värderingar
– Jag har känt Tripnet sedan det grundades av Ulf och Martin. Vi kände varandra tidigare och i år firar jag tre år som medarbetare. Det har varit fantastiskt att följa deras resa från åskådarsidan – men ännu roligare att nu få vara en del av den, säger Mats Sjöberg, projektchef.
– Själv klev jag in på Tripnet första gången år 2016, men då som konsult, säger Hanne Erlandsson, ekonomichef.
Nu har jag varit anställd i ett år. Att överväga att bli anställd kan många gånger vara en stor fråga eftersom det påverkar ditt liv i allra högsta grad. För mig var det enkelt. Jag visste att jag skulle komma till en fantastisk arbetsplats. Att vara en bra arbetsgivare tror jag har varit en viktig faktor för Tripnets framgång, säger Hanne.
– Jag tror att ”hemligheten” – att Tripnet lyckats leva, överleva och utvecklas i 25 år, ligger i att vi är medvetet värderingsstyrda. När jag som 25-åring startade Tripnet med några kompisar hade jag med mig goda värderingar hemifrån. Dessa växte fram till att även forma vår gemensamma företagskultur. Värderingarna är i stort sett de samma idag som för 25 år sedan. – Jag vill uppfattas som en god medmänniska, vara duktig på dialog, på att ge och ta feedback och på att lyssna. – Jag ställer upp och jag håller det jag lovar.
– Det tog dock femton år innan vi på riktigt dokumenterade ner våra kärnvärden, så de senaste tio åren har vi haft ett mer aktivt och strukturerat värderingsarbete, säger Ulf Persson, VD.
– Det är stort att fylla 25 år – i synnerhet när man verkar inom IT-branschen. Det är inte många som lyckas hänga med i så många år. Det är häftigt när man tänker på det, säger Mats.
– Ja det är verkligen unikt att fylla 25 år i denna bransch, säger Hanne.
Skillnad på då och nu
– Jag tänker ibland på behoven som fanns när Tripnet startade. Då fanns Internet och Tripnet såg möjligheten med det – långt innan gemene man gjorde det. Då förstod man kraften med uppringd modemförbindelse. Sedan kom behovet av webbhotell, för alla ville kunna skapa sin egen hemsida. Därefter kom behovet av att bygga datacenter och idag vill våra kunder även kunna använda sig av molntjänster. Så har det fortsatt och Tripnet har alltid tagit vara på kundens efterfrågan, säger Mats.
– Utifrån min ekonomiska synvinkel så finns det även ett större vinstsyfte än det monetära i Tripnet, som jag faktiskt inte sett i andra liknande bolag. Här handlar det om att alla mår bra, har roligt och att vi utvecklas. Den typen av drivkraft har jag inte sett i branschen tidigare, säger Hanne.
Hemligheten bakom framgången
– Den andra ”hemligheten” är att hela tiden omge sig med kloka människor. Att lyssna på, bolla med och ta till sig idéer och kunskap. Det har varit en avgörande framgångsfaktor för oss. Det har varit allt ifrån familjen till kunder och leverantörer som utvecklats till personliga vänner. Ibland har det varit ett uttalat mentorskap och i andra fall har jag bara sugit åt mig av deras klokskap, säger Ulf.
– För mig är det tydligt att ledarskapet och ägandet har varit den främsta framgångsfaktorn för Tripnet. Det har varit samma personer i ledning sedan start, vilket har inneburit att företaget haft en gynnsam kontinuitet. Man har inte lockats av börsnotering, uppköp eller andra klassiska vägar att gå som bolag. Det skapar trygghet internt såklart, säger Mats.
– Tripnet har varit sanna och ödmjuka mot sig själva som företag. Vi har aldrig gett oss in i projekt som inte passar oss eller där vi inte vet att vi kan leverera en bra lösning. Att våga följa vår egen väg och göra det bra, ärligt och med kunden i fokus. Av kundundersökningar och den feedback vi får från kunderna att döma, så har vi lyckats, säger Hanne.
– Tripnet har definitivt valt sig egen väg som den lokala IT-leverantören. Vi har dessutom alltid varit måna om att driva tillväxten i egen regi. Det tror jag har varit oerhört viktigt, säger Mats.
Människan i fokus
– Enligt mig har vi lyckats fylla 25 år tack vare nyfikenheten och förmågan att hänga med i teknikutvecklingen. Samtidigt har vi varit lyhörda för ständigt nya behov hos våra kunder och levererat lösningar efter det. Många kunder har följt med oss i många år och det är ett bra betyg, samtidigt som vi under alla år hittat nya kunder, säger Mats.
– Ulf och Martins äkta och genuina intresse för teknik, människor och utveckling är nog den viktigaste framgångsfaktorn. Att ha roligt är viktigt för dem och det smittar av sig på hela organisationen, vilket gör att det blir lustfyllt att jobba på Tripnet. Jag såg tidigt det varma och stora hjärtat där man värnar om både sin personal och sina kunder. Det är aktiviteter och evenemang – allt från fest och gemenskap till friskvård, utbildning och hälsa, förklarar Hanne.
– Givetvis har teknikintresset och viljan att ständigt göra nya saker, utan att springa för långt, varit en framgångsfaktor. Det har med ägarskapet att göra och att varje beslut har tagits med fokus på medarbetaren och kunden – inte alltid det ekonomiska resultatet, säger Mats.
– Tripnet har varit måna om att ta hand om befintliga kunder, inte bara jaga nya. Att alltid följa upp kunden är prioriterat och det är nog få bolag som faktiskt gör det så regelbundet. Att vara nära kunden ger ju faktiskt en fördel – vi kan leverera på topp utan att gå utanför vår egen förmåga, förklarar Hanne.
Lärdomar för framtiden
– Framåt tror jag att det är viktigt att man tar med sig det som man gör bra idag. En annan sak som är väldigt unikt med Tripnet är att vi återinvesterar en stor del av vinsterna. Med tanke på vad vi pratat om så är det kanske inte helt otippat att det handlar om personal- och kundvård. Det är här man ser nyttan med att investera och hur det påverkar resultatet positivt, säger Hanne.
– Här har vi alltid låtit det egna intresset för teknik
i kombination med kundens behov styra verksamhetens utveckling. Det är verkligen medarbetarnas inspiration, lust och goda samarbete som skapar leveranserna på Tripnet. Jag tror att det är vanligt att det är tekniken som styr i andra bolag. Idag är Tripnet en verksamhet med trygg och säker drift – samtidigt som vi har roligt, säger Mats.
– Det kostar att omsätta personal och givetvis är det alltid ett individuellt val i slutändan. Men dit jag vill komma är att tack vare att Tripnet investerat i sin personal, genom individuell kompetens-utveckling, aktiviteter och tacksamhet, har många valt att stanna kvar väldigt länge. Det tycker jag är ett fint betyg till Tripnet som arbetsgivare, förklarar Hanne.
Sedan är Tripnet väldigt måna om att tydliggöra för medarbetare som väljer att gå vidare till en ny utmaning, att man alltid finns här och vill behålla kontakten. Det är verkligen genuint och äkta för mig, fortsätter Hanne.
– Vi ska vara stolta på Tripnet. Hur väl vi tar oss igenom de tider vi lever i nu – det är ett kvitto på våra styrkor, säger Mats.
– Vi behärskar det vi gör, även i svåra tider. Med fokus på leverans och välmående så skyndar vi lagom. Det kommer göra att vi står ännu starkare i framtiden, summerar Mats.