The Tripnet Story – Från fikafest till friskvårdsfokus

30 april, 2020

Hitta din träningsnivå

Vad har Martin Dohmens pappa, receptionisten Amanda, säljchefen Katarina och vår VD Ulf gemensamt? Jo, de har alla sprungit eller gått runt det natursköna motionsloppet Trailvarvet, som varje år inleder Göteborgsvarvet-veckan. Friskvård på företaget är bäst om alla kan vara med. Det är just därför vi på Tripnet har valt att troget sponsra Trailvarvet, som lockar med utmaningar för både elitidrottare och motionärer.

I en knapp handfull år har vi nu varit med som stolt huvudpartner till eventet – en av årets allra största höjdpunkter, om du frågar oss. - Det fina med Trailvarvet är att alla kan vara med och motionera. Oavsett om man är van löpare eller bara sugen på en naturskön promenad i Änggårdsbergen och genom fantastiska Botaniska Trädgården, säger Ulf Persson.

Alla ska med

När Tripnet grundades för snart 25 år sedan, såg det lite annorlunda ut på kontoret. På rasterna fanns det fikabröd i överflöd och någon fokus på träning och hälsa var det inte tal om.

När Ulf plötsligt började träna efter ett 37-årigt liv som stillasittande, kände han sig manad att sprida trenden vidare till sina kollegor. En anmälan till Stavvarvet, föregångaren till Trailvarvet, skickades in och därefter blev loppet en tradition för oss på Tripnet. Istället för att sponsra det stora varvet, väljer vi alltså Trailvarvet, som årligen lockar runt 1000 motionärer.
- Det är många företagsledare och ledningsgrupper runt 40-50-årsåldern som vill vara lite alfahannar och känner att Göteborgsvarvet är en cool utmaning, och så drar de med sig några ur personalen på detta. Men då missar man ju hela bredden. Vi vill att alla ska kunna vara med, inte bara de som är erfarna motionärer. Trailvarvet är det ultimata loppet, hävdar Ulf.

Tripnets backsprint

Trailvarvet går i skiftande natur på flacka vägar, branta stigar och slingriga grusvägar, genom en smått magisk natur, klädd i full vårskrud. Allra vackrast är kanske Botaniska Trädgården som står i full prakt under sköna maj, då loppet hålls varje år. Det går att välja den 11,5 kilometer riktigt tuffa trailbanan, som passar bäst för den erfarne löparen, eller en 8 km lite snällare sträcka för den som önskar en skön promenad.

Vi brukar varje år erbjuda både personal, kunder, partners och våra familjer en startbiljett till loppet. I vårt eget partnertält samlas vi för trevligt umgänge före och efter loppet, med korvgrillning och stärkande energidryck. Under 2019 års upplaga ökade vi dessutom på samarbetet ännu lite mer och tog värdskapet för det nya spurtpriset, som därför också kallas för Tripnet Backsprint. Det gäller att vara snabbast upp för den sista backen upp till toppen på banan, en 180 meter lång sträcka och en stigning på cirka 10 höjdmeter. En svettig och rolig utmaning.

Varje år blir vi fler och fler som tar oss igenom Trailvarvet, vilket är fantastiskt roligt. Detta märks även på kontoret. - Mina kollegor, inklusive jag själv, har börjat röra på oss och hålla igång med kontinuitet. Ansträngningarna märks. Vi är ett gäng friskare, gladare, starkare och stoltare datanördar som varje år laddar och ser fram emot loppet. Nu ska vi peppa ännu fler att vara med nästa år. Denna möjlighet får man inte missa, säger Ulf.

Fortsätt läsa – The Tripnet story!

Vill du höra fler sköna historier?

eller ... vill du också bli en del av The Tripnet Story? Hör av dig!

Våra senaste artiklar

Framtidsspaning – vilka trender ser vi?

Hur kommer framtiden att se ut inom IT-världen oc...

Skyddade god informationssäkerhet mot CrowdStrike-incidenten?

Tack vare god informationssäkerhet och en gnutta ...

NIS2-direktivet – vänta inte!

Under Tripnets kunskapsfrukost på skärtorsdagen ...