Utmaningen: Den transaktionsintensiva verksamheten kräver total flexibilitet
– Vi har varit kunder hos Tripnet i en hiskelig massa år – säkert uppemot 20 år, säger Andreas Pamp, People Manager IT på Castellum. Först köpte vi småtjänster såsom mail, webbservrar med mera, men för ca 10 år sedan började vi att virtualisera hela vår IT-miljö. Då hyrde vi först ett rackskåp på Tripnet och sedan blev det fler och fler.
För fem år sedan tog Castellum ett nytt helhetsgrepp. I takt med att bolaget förvärvade nya verksamheter blev det svårt att hålla en bra takt på investeringar och dimensioneringar för att uppfylla ledningens krav.
– Vi kunde på kort tid få in många nya kollegor och med en relativt liten IT-avdelning blev det övermäktigt att lösa detta på egen hand, förklarar Andreas. Vi på Castellum har generellt haft som princip att hantera vår data själv men insåg snart att det är minst lika säkert att förvara den inlåst i datahallarna på Tripnet.
Lösningen: IT på kran – vi kallar det Tripnet Cloud
Castellums upplägg med Tripnet bygger på ”IT på kran”. Tripnet äger hårdvaran och sköter bland annat lagring, backup, övervakning och erbjuder support 24/7.
– Idag utnyttjar vi över 100 servrar som körs i Tripnets miljö, berättar Andreas. Vi är trygga i vissheten i att vi snabbt kan växa eller krympa i våra miljöer, allt efter behov.
Castellums krav på flexibilitet har bara blivit större och större. Bolaget är transaktionsintensivt och gör löpande ett stort antal förvärv, vilket innebär fler och fler medarbetare samt fler fastigheter att övervaka.
– Jag tycker att Tripnet är ett häftigt bolag – de är skönt nördiga – på ett bra sätt – vilket blir väldigt charmigt, i synnerhet i relation till andra som försöker vara flashiga. Vi känner oss som en synnerligen viktig kund på Tripnet, eftersom vi får otroligt hög attention; grym service och korta svarstider. Min supportorganisation älskar hur de bemöts av ServiceDesk, dygnet runt. De har verkligen servicefokus och är lösningsorienterade, berömmer Andreas.
Resultatet: Kostnads- och resurseffektivitet och fortsatt gemensam utveckling
– Det är häftigt att vi har hängt ihop så länge, konstaterar Andreas. Sedan vi började samarbeta har båda bolagen vuxit, parallellt och tillsammans.
Den stora och avgörande förflyttningen var att flytta hela IT-miljön till Tripnet. För Castellum har detta drag visat sig vara otroligt kostnads- och resurseffektivt. Castellum genomför löpande strategi- och driftmöten med Tripnet, vilket skapar ömsesidig förståelse för varandras affärer.
– Vi slipper inte bara en massa arbete – vi sparar dessutom pengar på att använda oss av Tripnets lösning, säger Andreas. Tripnet är dessutom en av våra absolut viktigaste leverantörer och vi ser dem nog egentligen mer som en partner än som en leverantör. Det känns kul att ha ett så pass framåtlutat arbete tillsammans. Mellan oss är det raka rör och högt i tak och vi är noga med att vara tydliga med vad som eventuellt kan förändras och förbättras, likaväl som vi är noga med att ofta berätta för dem hur bra vi tycker att de är, säger Andreas.
Castellum har påbörjat en större innovations- och digitaliseringsresa som rymmer planer inom AI, intensivt arbete med Accessy – ett samarbetsprojekt mellan flera stora fastighetsägare i syfte att erbjuda digitala nycklar i mobiltelefonen och ett utvecklat coworking-erbjudande som dessutom kompletteras med ett större tjänsteerbjudande till hyresgästerna.
– Det händer mycket på många fronter och detta kommer självklart att påverka vårt samarbete med Tripnet. Vi behöver tillsammans vara kreativa och hitta nya lösningar, avslutar Andreas.
Castellum är ett av Nordens största börsnoterade fastighetsbolag med ett fastighetsvärde på ca 97 miljarder kronor. Varje dag går 250 000 personer till jobbet i någon av Castellums lokaler; till flexibla arbetsplatser eller smarta logistiklösningar på en total yta om 3,8 miljoner kvm. Castellums ambition är att vara branschledande inom digitalisering. Därför etablerade de bland annat branschens första innovationslabb redan 2017, och jobbar sedan dess kontinuerligt med att ligga i framkant när det gäller teknologibaserad affärsutveckling.
Kontaktperson
Josef Wold, mobilnummer 0733-58 25 82