Snart Black Friday
Det är slutet på november och stormen närmar sig. Allt det enorma arbete som lagts ner och de gedigna förberedelser, som vi har gjort under ett års tid, ska nu utsättas för den stora prövningen. IT-branschen håller andan. Black Friday, bring it on!
Detta är utan tvekan en av årets största utmaningar. Dygnet då näthandlare över hela världen sätter vår yrkesskicklighet på prov. Men, för oss på Tripnet pågår denna händelse mycket längre än bara det hysteriska shoppingdygnet. Faktum är att vi påbörjar förberedelserna redan ett år tidigare. Vi ser alltid till att ha tidiga uppstartsmöten och arbeta fram proaktiva lösningar för att manövrera kommande års belastningstoppar. Vi vet att ju bättre vi är rustade, desto mindre blir problemen under ”peak-perioderna”.
Allt handlar om att skapa en bra planering tillsammans med alla inblandade parter, att bygga relationer mellan människor och ge dem de verktyg som behövs. Att bygga ett bra team med rätt kompetenser helt enkelt! Att trimma in tekniken och människorna med realistiska tester tar tid, men dessa förberedelser är en förutsättning för ett bra slutresultat.
Skrytvarning – Tripnet skapade e-handelshistoria!
Med ett par decenniers facit i hand kan vi konstatera att vi genom åren lyckats erbjuda IT-tjänster av högsta klass. Våra fantastiska medarbetare har år efter år stått på tå för att leverera drift – vilken verkligen sätts på prov under just Black Friday, som inte bara innebär massiv ökning av trafik, utan också hot i form av hackare som gärna gör sitt yttersta för att ställa till det just denna dag.
Vi kan med stolthet summera att vi som driftpartner varit med och skapat e-handelshistoria, inte bara en gång. 2017 slog Norska bolaget Elkjøp Nordic A/S alla tidigare nordiska försäljningsrekord och omsatte över 1,3 miljarder norska kronor under ett enda dygn. Året därefter ökade försäljningen ytterligare. Svindlande siffror – och en helt fantastisk prestation av alla inblandade parter. Tripnet ansvarar för Elkjøps drift och infrastruktur för koncernens e-handel.
Big Mac och company fixade biffen
Dagen D är alltid extra speciell. Det märks liksom i väggarna att något stort är på gång. Folk är peppade, kommer tidigt och taggar till det där lilla extra. Vi ser till att vårt ”war room” är väl rustat för ett riktigt hektiskt dygn.
Det massiva trycket i inledningen av förra årets Black Friday föranledde till en början en viss oro. Var det frågan om en DDoS-attack? Men vi kunde snabbt konstatera att det bara var väldigt shoppingsugna människor som besökte webbplatserna. Under de mest intensiva timmarna på natten, var trycket tvåhundra gånger större än en vanlig dag! Så ni kan ju förstå att det var lite extra hektiskt just vid denna tidpunkt.
För vissa (läs Joakim Andersson och Jonas Lindqvist) i personalstyrkan blev det långa arbetspass och väldigt lite sömn, dagarna runt Black Friday. Tur då att vår grymma säljchef Katarina Näslund tog extra väl hand om oss. Förra året dukades en härlig buffé med extra stärkande nyttigheter upp, men den som verkligen fattade vad personalen i War Room behövde, var Katarina. En snabb sväng förbi McDonalds och några take away-burgare var allt som krävdes för att skapa frid och fröjd på det stressiga nattskiftet …
Vi på Tripnet ser med skräckblandad förtjusning fram emot kommande utmanande svarta fredagar – och vi är mer redo än någonsin!