Detta är en artikel från Tripnets årsredovisning 2019/20.
Årets sista Kunskapsfrukost har traditionsenligt blivit den årliga framtidsspaningen från Radar. I december 2019 sa Hans Werner: ”Många verksamheter kommer troligen flytta fokus från innovation, förändring och stora projekt tillbaka till mindre projekt, kort ROI och påverkan på lönsamhet, produktion och effektivitet. Det vill säga automation, digitalisering och kärnprocesser. Det intressanta är att IT har stor möjlighet att kliva in och påverka alla dessa områden. Välkomna in igen, ni som sitter i IT-verksamheter, i lednings- och styrelsesammanhang. Nu kommer IT bli viktigt!”
Hans Werner vet alltid vad han pratar om, men denna gång hade han antagligen mer rätt än han själv anade. Bara några veckor efter eventet åt jag lunch med Gitta som är ordförande i Ung Företagsamhet Göteborg. Det var första gången jag på riktigt kom i kontakt med effekterna av Corona. Hon berättade om vilka åtgärder som skulle behöva vidtas inför UF-mässan i början av mars. För mig hade dittills det som hänt Kina känts väldigt avlägset. Jag såg ingen stor risk att det skulle påverka oss här i Sverige och Göteborg. UF-mässan genomfördes, men jag var väldigt mycket försiktigare än jag brukar vara och redan någon vecka därefter insåg jag – det här kommer att påverka oss på riktigt.
Från kontor i Gårda till hemma-kontor
I mitten av mars kom direktiv gällande distansarbete från Folkhälsomyndigheten. Vi funderade på vad som var viktigast för oss på Tripnet. Svaret var enkelt: alla behöver skyddas och kunna hålla sig friska – såväl kunder som mina kollegor. Vi isolerade därför vår driftpersonal, slutade ta emot besökare på kontoret och de som hade möjlighet fick jobba hemifrån. Lika viktigt för oss var det att upprätthålla driften för våra kunder så att de fick en någorlunda normal vardag samt att deras kritiska IT-system fungerade smärtfritt.
Driftpersonalen har arbetat från kontoret på schema, alternativt varit nära för att kunna inställa sig på kort tid. Vi andra, som har lättare att jobba hemifrån, övergick till att skapa våra egna hemmakontor. Läs gärna mer om detta på sidorna 13-17 i årsredovisningen eller i The Tripnet story. Dessutom blev 100 % av våra möten nu digitala.
Steget före i vår egen digitalisering
Vi började redan våren 2019 att modernisera vår kommunikation. Vi gick från traditionell e-post över till Teams, ett modernt samarbetsverktyg där vi använder oss av kanalkonversationer och lagrar vår data på samma ställe. Projektet var klart och lanserades i mitten av januari 2020! Några veckor senare var pandemin ett faktum vilket ledde till att Teams som arbetsverktyg blev fullt ut anammat och använt av alla. Omställningen från fysiska till digitala möten blev därför relativt okomplicerad. Jag är imponerad över hur bra det fungerar med videomöten, videoutbildningar och videoseminarium. Men, jag saknar det personliga mötet som är så viktigt för oss på Tripnet – att träffa våra kunder och att träffa varandra. Jag saknar verkligen att få träffa kunder, att få sitta ner och snacka över en kopp kaffe eller lunch. Det är klart att man kan upprätthålla relationer även i videomöten, och alldeles säkert är de också på många sätt mer effektiva än ett fysiskt möte, men ibland känner jag att det blir lite för uppstyrt. Man är något försiktigare, man undviker att avbryta varandra eller bryta in i varandras tankar och effekten blir att man inte får samma flyt i dialogen som när man sitter ner tillsammans. Bortsett från detta så fungerar det alldeles ypperligt!
Företagsamma ungdomar
Under året har jag varit rådgivare till ett UF-företag, Morgonkopp UF. Bolaget drevs av en tjej och fyra unga killar som hade tagit fram en kaffekopp. När koppen är full står det ”Låt mig vara!” Efter halva koppen ”Snart redo” och när man druckit kaffet ligger nivån på ”NU JÄVLAR”. Jag tyckte det var en kul idé. Det har varit fantastiskt roligt att lära känna dessa ungdomar. De kom till mig ganska sent och hade lite problem med att hitta leverantörer, både av kopp och tryck. Detta kunde jag hjälpa dem med och fixa via mina kontakter. För ett nystartat UF-företag, och ungdomar utan professionella nätverk, kan detta vara ett väldigt svårt moment, så det kändes härligt att få engagera mig och mitt nätverk i detta. Jag hjälpte också till med beställningarna. Den tyska leverantören levererade inte till privatpersoner och UF-företag är i juridisk mening inte ett företag. Dessutom var det bara en av delägarna som var över 18 år. Detta löste jag enkelt. När jag sedan introducerade gänget för Tripnets leverantör Vasaboden, och styvmoderligt skickade dit gänget för att personligen berätta om sin idé och be om hjälp, fick de förstklassig service. Men, det var inte självklart för dessa native-digitals i sena tonåren hur viktigt det var att gå dit fysiskt, istället för att skicka ett anonymt mail. Det var en oerhört tillfredsställande känsla att hjälpa de här ungdomarna – att ge dem några knuffar i rätt riktning. Jag tror att de lärde sig väldigt mycket på det här och kommer ha stor nytta av det, oavsett om de väljer att bli entreprenörer eller inte.
Jag hade också den stora förmånen att få vara med på Ung Företagsamhets mässa och vara ordförande i juryn för Årets Innovation. Vi fick under en lång och synnerligen inspirerande dag träffa många härliga ungdomar med väldigt spännande idéer. Det är alltid fantastiskt roligt att röra sig på mässgolvet, att lyssna på och prata med dessa unga tjejer och killar. Dagen avslutades med att jag från scenen på Svenska Mässan delade ut priset till Årets Innovativa företag. Som tur var hann Göteborgsregionen genomföra sin mässa innan Coronaspridningen krävde distansering. Många andra regioners mässor och årets SM-final fick genomföras digitalt, vilket i och för sig fungerar men ändå inte ger samma bubblande känsla.
Möjliggörare i utsatta områden
Även i år kommer jag att engagera mig i Ung Företagsamhet – inte bara som stöttande partner, vilket i och för sig är viktigt, utan också mer konkret som rådgivare och dörröppnare åt elever i en mer utsatt situation. På Angeredsgymnasiet drivs ett tjugotal UF-företag. Deras lärare Torbjörn Stenson gör ett magnifikt jobb med dessa elever. Han behöver hjälp att stötta eleverna med allt ifrån nätverksbyggande, kulturell förståelse och peptalk till affärsutvecklingserfarenhet. Det tänker jag vara med och ge honom! Läs gärna artikeln om Ung Företagsamhet, eller i årsredovisningen på sid 18-21. Även du kan hjälpa tjejerna och killarna på Angeredsgymnasiet. Läs mer på angereduf.se
Komplett utbud i molnet
Vi ser att intresset för publika molntjänster bara ökar. I dagsläget jobbar vi med Azure, Amazon och Googles cloud-lösningar. Azure verkar vara den som är mest intressant för svenska kunder, kanske beroende på att alla svenska företag redan har en relation med Microsoft. Vi ser också att en del företag inom e-handelssektorn ogärna använder sig av Amazons tjänster, på grund av att de bedriver konkurrerande e-handel. Vi ser också en ökad efterfrågan på våra egna molntjänster, Tripnet cloud. Skalbarheten och flexibiliteten är olika mellan de publika molntjänsterna och våra egna tjänster, så det kompletta utbudet ger varje kund möjlighet att välja precis efter sina behov.
Ett kvarts sekel
Jag känner mig oerhört priviligierad som under mer än ett kvarts sekel har fått arbeta med det roligaste jag kan tänka mig och dessutom med fantastiska människor. Jag driver fortfarande bolaget tillsammans med några av mina närmaste vänner, jag har medarbetare som dagligen levererar kundnytta på ett enastående sätt, till kunder som uppskattar oss. Vad mer kan man önska sig? Läs mer om vårt 25-årsjubileum på sidorna 22-29 i årsredovisningen eller i The Tripnet story. Jag avslutar mitt VD-ord med att ödmjukt tacka för året som gått. Trots att vi lever i en turbulent tid är Tripnet min stabila punkt i tillvaron – tack vare kunder, partners och medarbetare. Tack!
Göteborg, oktober 2020
Ulf Persson, VD, Tripnet AB