Världens vackraste blomma

25 maj, 2021

– Året är 1981. Jag är 11 år. Någon vecka in i maj månad når temperaturen i Hindås högsommarnivåer och har med råge passerat 20 grader. I kortärmat kastar jag mig på cykeln och ger mig ut på årets viktigaste uppdrag i grannskapet. I väskan som hänger på ryggen ligger de – årets Majblommor. Som en nationalsymbol lyser de blågula från den fulla kartan där alla fortfarande sitter på sin plats. I väskan har jag också förberett mig med växelmynt för att inte ge någon en anledning att inte handla. Jag trampar några tag och stannar hos närmaste grannen på höger sida, kliver upp för trappan, ringer på och säger: ”Hej, vill du köpa Majblommor”, för första gången av många denna dag. Jag är i gång och det känns väldigt bra i själen.

Historien är min egen. Efter 1981 upprepades den gång på gång, år efter år. Jag säljer fortfarande Majblommor, men nu för tiden utan att cykla runt bland grannarna. För oss på Tripnet har Majblomman varit ett självklart och prioriterat hjärteprojekt i mer än 20 år.

Vi kraftsamlar varje vår för att såväl ekonomiskt som praktiskt vara med och stötta denna fina organisation och för att kunna dra vårt strå till stacken. Även under årets övriga månader har vi Majblomman i bakhuvudet och skänker bland annat alla pengar vi ”sparar” på att numera driva våra Kunskapsfrukostar digitalt.

Nya förutsättningar skapar nya lösningar

Med anledning av pandemin har försäljningen av Majblommor, som annars varit ett fint inslag på gator och i villakvarter under försommaren, fått övergå till att vara digitala insamlingar. På sätt och vis gör ju detta möjligheten att bidra ännu mycket enklare.

– 2020 blev ett turbulent år då vi tvingades ställa in vår traditionella insamling. Det kändes väldigt mörkt ett tag, främst för alla barn som verkligen behöver ekonomiskt stöd från Majblomman. Men tack vare alla privatpersoner och företag som ställde upp kom vi ut på andra sidan, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

40 miljoner kronor räcker tyvärr inte

Låter det inte självklart att barn i Sverige ska kunna ha framtidstro? Tyvärr – så är det inte. Det är till och med långt från verkligheten. Barnfattigdomen i Sverige är ett faktum vi inte kan blunda för. Hundratusentals barn lever i familjer som saknar ekonomiska möjligheter att bekosta ens det mest fundamentala. Hela 27 % av Majblommans insamlade medel går exempelvis till skor och kläder. Utöver detta används pengarna till bland annat fritids- och sommarlovsaktiviteter, skolaktiviteter, medicin, datorer och glasögon. Årligen delar Majblomman ut över 40 MKR – och ändå behövs det mycket mer!

Tre Designers

Jag tycker att årets Majblomma är riktigt häftig! Bladen har tiger- och zebra-ränder som vilar på en botten med genomskinlig tyll och pryds av en rosa pärla i mitten och har formgetts av tre mycket unga designers: Axel 13 år, Hana 10 år och Mohammed 12 år. Jag tycker att den står som en utmärkt symbol för att vi går mot nya tider – det nya normala.

Kan vi räkna med ditt stöd?

Var tionde barn i Sverige växer upp i en familj som inte ens har råd med det allra mest nödvändiga, det som vi andra tar för givet och självklart. Var tionde!! Detta är oacceptabelt och därför vill jag och mina kollegor uppmana dig att också vara med och bidra till Majblomman. Jag älskar konceptet som Majblomman står för – att barn hjälper barn, men det hindrar inte oss som vuxna och som företag att också stötta. Tvärtom! Plocka fram mobilen, scanna QR-koden och swisha ditt bidrag till vår insamling före 31 maj 2021 – ditt bidrag behövs och gör nytta!

 

Med tacksamhet,
Ulf Persson

Tripnet Majblomman 2021

Blir du nyfiken och vill veta mer om oss?

Vi på Tripnet är tillräckligt stora för att alltid ligga i framkant, samtidigt som vi inte är större än att vi har en unik relation till varje kund.

Våra senaste artiklar

Ansvarstagande är ett måste

”Ett företag kan faktiskt inte känna ansva...

Engagemang med många syften

Techsektorn larmar om kompetensbrist. Ungdomsarbet...