Världens häftigaste möte!

”Det är vi som ritar kartan nu. Ni får gå i våra gränder.” Årets upplaga av e-handelseventet Världens Farligaste Möte (VFM) blev, milt uttryckt, en minnesvärd tillställning. Det var dagen då vi tog ett milslångt kliv från ut ur egen Safe zone och officiellt blev hip hop-kingar.

Årets tema på VFM var – The Next Episode, inspirerat av Dr. Dre – The Next Episode ft. Snoop Dogg. Vår marknadsavdelning kom med den otippade idén att vi, datanördar med högst begränsad önskan om mikrofoner och strålkastarljus, skulle göra en egen hip hop-video. Den skulle vi sedan spela upp på Göteborgs största e-handelsevent med runt 700 deltagare och en hel drös namnkunniga keynotes på scen – inte minst Sveriges rap-konung nummer ett, Petter. Vi skulle berätta vår historia. Genom rap och hip hop. Inte en chans, var såklart den första känslan.

”Jag avfärdade förslaget två gånger, men sen började jag ändå vänja mig lite vid tanken, det var ju ändå en strålande idé, och beslöt mig, efter några om och men, för att kolla med mina kollegor. Får jag ett ja från dem så kör vi, tänkte jag och samtidigt trodde jag inte i min vildaste fantasi att de skulle nappa på idén.”

Orden kommer från Ulf Persson, Tripnets VD. Enligt honom var svaret från Tripnet-teamet ett rungande ja, men det råder fortfarande delade meningar om detta… Vi gillar att utmana oss, och även om detta var ett ganska högt berg att bestiga, så skulle vi sannerligen ge det en rejäl chans. Vi gick all in. Botaniserade i våra garderober efter allt som kunde tänkas passa in i hip hop-genren. Vi övade på texten, stampade i takt till beatet och följde blint regissörens uppmaningar. Från Röda Stens graffitifyllda miljöer, via Gårdas rivningskåkar nästgårds vårt kontor på Åvägen och till Katrinelundsgymnasiet där drömmarna en gång föddes. Vi omfamnade historien och tog oss ut på en tidsresa genom bolagets existens.

Se vår musikvideo:

Hip hop-klichéer – och viktig framtidsspaning på scenen

Resultatet blev över förväntan och vi har haft smått magiska stunder tillsammans under det här projektet. Vår egen hip hop-video, där hela personalstyrkan varit delaktig, några i musikstudion, framför kameran och några som tagit hand om kunderna under tiden. ”Det fanns enkla vägar, men vi tog alltid de andra. Genom allt, tillsammans, vi tog allt i våra händer” Vi har svetsats samman och bjudit på oss själva. En upplevelse att bära med sig för resten av livet och något att prata om i fikarummet. Även om det stundtals blev ganska plojigt, eller som Petter utryckte det backstage – ni har fått med alla hip hop-klichéer som finns. Att lämna vår Safe zone har givetvis varit en fantastisk utmaning för många av oss, och det har både tagit och gett mycket energi. Men vi har självklart aldrig släppt fokuset på vår core business – för någon karriär inom musikbranschen lär vi knappast få.
Viktigast för oss på Tripnet är förstås att hjälpa våra kunder genom insiktsfulla råd och anpassad IT-drift – vare sig det är i publika moln, eller i vårt eget datacenter. ”Fötterna på jorden, men siktet upp i skyn. Vår leverans, drift av högsta klass är vår mission.”

Efter att vi börjat med att premiärvisa vår hip hop-video från scenen på VFM, tog vi förstås tillfället i akt att prata lite mer om hur vi ser på framtiden – The Next Episode – som var temat för årets upplaga av VFM. Framtiden ställer krav, på både vår teknik, på våra designade lösningar och på våra leverantörer. Framtiden kräver att vi slutar chansa och att vi istället tar ansvar för att veta.

”När vi reflekterar över vad som ligger i The Next Episode, ser vi självklart en massa teknisk utveckling. Men idag tänkte vi prata om det som ändå är viktigast – behovet av att känna trygghet. Att ha koll på sin ”Safe zone”, sa Ulf från scenen. Han fortsatte: ”Vi på Tripnet ser flera olika perspektiv av trygghet och säkerhet. Allt ifrån hur man ska
förhålla sig till moln och digitalisering, via personlig integritet och till IT-säkerhet, till behovet av tillgänglighet och inte minst – trovärdiga relationer och trovärdiga, insiktsfulla rådgivare.”

Ulf pratade vidare om moln och digitalisering. Om de många olika leverantörer som idag finns att välja mellan och att de stora jättarna finns i Asien och USA, med sin lagstiftning och sina värderingar. Inte våra. Inte EU:s. Utbudet av tjänster kommer fortsätta att öka, frågan är bara hur kunden ska kunna välja. Vad kan vi göra själva och vad behöver vi ta hjälp med? ”För att du ska känna dig trygg och i din egen Safe zone, behöver du bestämma vem du ska lita på”, fyllde Katarina Näslund i från scenen och fortsatte: ”IT tillsammans med säkerhet är något det har pratats om så länge att de knappast kan ses som en trendspaning. Men trots detta är frågan faktiskt större och viktigare än någonsin.”

Katarina förklarade att tillgänglighet är A och O. Det är 100 % som gäller när Elkjøp omsätter 600 miljoner på ett dygn eller Bingolotto 158 miljoner på en kväll. Hon fortsatte att förutspå att det kommer att bli ännu viktigare att hantera toppar. ”Vi går mot en allt större oförutsägbarhet. Det kommer bli svårare att förutsäga virala framgångar. Vad händer när någon som t.ex. Petter, har på sig just dina skor som du säljer i din e-handel, vid rätt tillfälle?”

Vidare berättade Katarina om vad det kan komma att kosta när systemen skalar upp automatiskt. Då är det inte du som äger beslutet, men förväntas att betala. I en allt mer digitaliserad och automatiserad värld, finns ett ökat behov av personliga relationer när tekniken fallerar, för det gör det. Det är teknik – små saker händer hela tiden. ”Tyvärr kan du inte bygga en personlig relation med någon av de stora molnleverantörerna, som till exempel Azure, Amazon eller Alibaba. Vet du idag vem du ska ringa för att få hjälp? Vi
är övertygade om att alla skulle sova bättre om man vet att systemen är i trygga händer. Och att det finns en personlig systemingenjör som känner dig och dina behov är bättre än allt annat.”

Ulf och Katarina lämnade publiken med en större insikt om att verkligen fatta mogna och väl genomtänkta beslut när det kommer till den egna organisationens IT. Nedan följer några tips som vi på Tripnet ville skicka med publiken på VFM – och alla andra också förstås.

Tripnets tips för att du ska vara i din ”Safe zone”

– För att hitta din SAFE ZONE behöver du kartlägga dina behov. Sätt upp lösningar som matchar dina krav och var insiktsfull nog att förstå vad du kan, vad du ska göra själv och vad du ska ta hjälp med.
– För att vara trygg i din SAFE ZONE behöver du bestämma dig för vem du litar på och vem du ska tro på. Göra din analys och hemläxa.
– För att vara i din SAFE ZONE behöver du hitta sätt att säkerställa alla individers personliga behov av personlig integritet – utan att ge avkall på upplevelsen.
– För att vara i din SAFE ZONE måste du omfamna det oförutsägbara. Hitta lösningar som är ännu mer flexibla och skalbara. Och kanske ta upp plånboken.
– I din SAFE ZONE behöver du ha människor som du tryggt kan förlita dig på. Människor som vet och som är beredda att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter – för din skull!
– Gå på magkänsla och välj en personlig leverantör som vet vad de sysslar med!

Lyckat event med extra allt

VFM är oerhört uppskattat av branschfolk, som förutom en dag fullmatad med intressanta talare, massor med ny kunskap och kontakter att knyta, bjuds på trevligt mingel, uppträdanden och fria åk i en av Lisebergs attraktioner. I år var det Valkyria som öppnades upp för våghalsiga besökare. På kvällen serverades middag och bubbel, erbjöds badtunnebad och för de som höll ut hela vägen – inträde till nattklubben Lounges på Avenyn.

För oss på Tripnet blev årets VFM alldeles extra speciellt och många av oss nynnade nog på raderna i ”The Tripnet Story – Nördarnas Revansch” när vi lade huvudet på kudden den kvällen… ”Vi har rivit murar, öppnat dörrar, fått vår glory. Det är nördarnas revansch, det är The Tripnet Story…”

© 1995-2019 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy