Tripnet 20-år, vi är här för att stanna!

Ulf, som vanligt börjar vi med att undra vad som har varit roligast under året som gått?

Det finns mycket att välja emellan som har varit riktigt kul. Måste jag välja tror jag att det som känns roligast har varit att vi med ett härligt engagemang från medarbetarna har tagit stora kliv framåt i vår verksamhet och ägnat mycket tankekraft åt vart vi ska och vilken typ av bolag vi vill vara.

Det låter spännande. Berätta mer!

Det är lätt att bara köra på när det går bra, men inte lika givet att man också behöver ta sig tid att lyfta blicken och staka ut vägen framåt. Vi verkar i en bransch som genomgår stora strukturella förändringar. Vi vill vara en aktiv leverantör som ligger långt fram och kan hjälpa våra kunder välja rätt lösningar. Därför har vi arbetat mycket med vår vision och strategier – framför allt alla vi medarbetare tillsammans. Att alla är engagerade ger diskussionerna nya infallsvinklar och mycket energi. Det finns en bakomliggande anledning till att våra kunder väljer oss som leverantör och att alla medarbetare och jag väljer att gå till jobbet varje dag. Det är de drivkrafterna vi söker för att utifrån dem formulera vår vision på ett sätt som känns meningsfullt för alla.

IMG_5017,-webb

Vilken typ av bolag är det ni vill vara?

Vi vill fortsätta leverera riktigt bra IT-tjänster som verkligen hjälper våra kunder att nå sina mål. Men vi vill också vara en rådgivare som hjälper kunderna att navigera en allt komplexare IT-bransch med många olika sätt att uppnå ett önskat resultat.

Det är också viktigt för oss att använda vår möjlighet att göra gott. Tripnet är en plattform som främjar medmänsklighet, ansvarstagande och aktivt arbete för långsiktiga och hållbara lösningar. Alla som är involverade i Tripnet, såväl ägare och ledning som medarbetare, är generösa människor med stora hjärtan.

Kan du ge exempel på detta?

Det finns många! Bland de för omvärlden mest synliga satsningar vi gör kan nämnas vårt engagemang för att bygga skolor hos massajerna i Kenya. Mama Zebra Memorial Fund i Kenya får alltid en stor portion uppmärksamhet. I år hade vi till exempel ett uppskattat och välbesökt event på Universeum dit inbjudna kunder och partners välkomnades att ta del av spännande föredrag, grilla på afrikanskt vis och mingla med massajerna. En oförglömlig kväll för alla, inte minst för Kemimia, Scola, Dr Jackson, William och Nailole.

Ingen har väl heller missat vårt stora engagemang för Majblomman? Vi har nu lämnat över titeln som Årets Blommande Företag. Vi kommer alltid minnas såväl äran som dagen på slottet då HM Drottning Silvia överlämnade diplomet till Martin och mig. Att hålla ett tal inför årets majblommebarn, forskare, majblommekommitté och Drottningen var nervöst och utvecklande! Jag tror knappast man kan vara stoltare än vad vi alla på Tripnet var den dagen!

Nära vårt hjärta ligger också insamlingsstiftelsen för Drottning Silvias Barnsjukhus, ett initiativ som blivit mer och mer självklart i takt med att vi själva blev småbarnsföräldrar. Vi tycker också att det är viktigt att vara med och sponsra inom idrott och stödjer därför flera lag med Göteborgsförankring: Frölunda Indians, IFK Göteborg och GAIS. På idrottssidan är vi dessutom aktiva sponsorer till GöteborgsVarvet. Att vara en del av världens största halvmaraton är viktigt, inte bara för att Tripnet som företag ska synas i det sammanhanget, utan först och främst för att sätta hälsan i fokus, både hos våra medarbetare och andra runt omkring oss. För tredje året i rad har vi engagerat, peppat, hejat på och utmanat kunder och samarbetspartners, medarbetare och deras familjer under hela varvs-veckan. Det är något vi har glädje av under hela året och det är kul att se människor i min omgivning ladda upp och träna inför utmaningarna, utifrån sina förutsättningar. På sitt sätt kan StavGöteborgsvarvets 7 km vara en väl så stor bragd som att springa 21 km.

IMG_0604,-webb

Du nämner Universeum, vad betyder samarbetet med dem för er?

Universeum är en symbol för vår framtid. Som inspirationskälla och drivhus för framtida kompetens och brinnande entusiasm är Universeum och dess verksamhet en tillgång som vi vill att alla unga skall få tillgång till. Därför är vi så oerhört måna om att få vara med och bidra på de sätt vi kan. Teknik och naturvetenskap är otroligt viktigt för mig, jag är övertygad om att det är lika viktigt för samhället i stort och för vår framtida konkurrenskraft. Jag vill att många, både tjejer och killar, skall inspireras. Vi står för många tekniska utmaningar om vi skall lyckas.

Hur har det gått med satsningen på vindkraft som påbörjades förra året?

Mycket bra och i stort sett enligt plan. Vindkraftverket är på plats och kommer att börja producera fin-el i slutet av året. Satsningen är på 25 år och därför väldigt långsiktig men redan nu kan vi se att vi tänkt rätt. Den beräknade avkastningen är trots dagens låga elpriser ca 8-12% men den stora vinsten är att veta att vi förbrukar förnybar energi – grön el. Det känns bra i hjärtat och ligger helt i linje med våra värderingar. Denna typ av aktiva ställningstagande är väldigt typiskt Tripnet, faktiskt.

På samma sätt – och av samma anledning – har vi våra laddhybridbilar. På vår parkering finns två laddplatser, fria för kunder och medarbetare att ladda sina bilar på. Alltid väcker det någon tanke! Visst behöver man planera lite extra när man undviker att köra på fossila bränslen men det skadar inte att tänka till lite ibland. Den ena av våra bilar gick under de första sex månaderna 1000 mil på endast 70 liter diesel. Det är win-win för både miljön och ekonomin! Dessutom har jag blivit en bättre bilförare när målet med resan inte är att komma först vid grönt, utan att hela resan skall vara grön.

IMG_4813,-webb

Vad har hänt internt på Tripnet i år?

Här händer alltid mycket! Vi har, i takt med ökad efterfrågan, blivit några personer fler och det är alltid kul. Bland annat är vår nya servicedesk på plats och fullbemannad med fyra mycket kunniga och alerta kollegor. Deras fokus på att snabbt och smidigt ta hand om inkomna ärenden är en stor avlastning internt och en rejäl höjning av servicegraden för våra kunder.

Tittar vi utanför våra egna väggar har året präglats av flera stora säkerhetsbrister som upptäcktes, vilka dessutom fick ganska brett genomslag i media. Jag tänker på Heartbleed, krypteringsbuggen i OpenSSL som påverkade stora delar av Internet, Shellshock – också känd som Bashdoor samt Poodle. På Tripnet har vi kunnat reagera snabbt och har med hjälp av förebyggade åtgärder förhindrat att kunder drabbas av säkerhetsproblem. Denna typ av händelser skapar ännu större fokus på säkerhet och förebyggande arbete för att förhindra incidenter.

System och applikationer som kommunicerar via internet är av naturliga skäl alltid utsatta. I takt med att fler affärskritiska funktioner levereras över Internet och växer i omfattning är det oerhört viktigt att säkerheten hänger med och hanteras proaktivt. Vi utvecklar våra säkerhetstjänster hela tiden och har under året bland annat börjat leverera nya lösningar för sårbarhetsanalys av IT-system, skydd mot överbelastningsattacker och avancerade brandväggar för webbapplikationer (Web Application Firewall).

Vi har dessutom fortsatt att utveckla och förbättra våra arbetsverktyg. I år får vårt drifts- och affärssystem Monit, som tjänat oss troget sedan 1996, ett välbehövligt och efterlängtat plattformsbyte. Detta blir ett lyft, inte bara för oss utan även för våra kunder som i en förlängning kommer kunna få bättre tillgång till ärendesystemet och mer information om sina system i ett riktigt bra webbgränssnitt.

IMG_4926,-webb

Har ni fått några nya kunder under året?

Självklart! Vår säljorganisation är aktiv och på tå och vårt erbjudande attraktivt. Vi befinner oss alltid i en större mängd spännande kunddiskussioner på olika plan och som är olika långt gångna.

En av de mest anmärkningsvärda nya kunderna är en större teknikkonsultkoncern. En av avdelningarna inom denna koncern tillhandahåller ett Sharepoint-baserat arkiv- och projektstyrningssystem, internt och till externa kunder. Tripnets kompetens gällande bland annat drift, övervakning, systemoptimering och databasdrift avgjorde valet av driftleverantör. Vi levererar också applikationsdriften och kan därför snabbt agera när som helst under dygnet, om något skulle inträffa.

Vilka marknadsföringsaktiviteter har du genomfört?

Det är mycket som händer under ett år på marknadssidan men värt att nämna är att vi i början av året gjorde en större uppdatering av vår webbplats, främst för att ge våra kundcase större uppmärksamhet. Några av våra kunder förklarar på ett övergripande sätt vad vi gör för dem. Vi hoppas att det visar på vår bredd, kompetens och inte minst den kundnytta vi tillför i vardagen, hos många olika typer av organisationer och inom vitt skilda branscher. Många av våra kunder har affärskritiska system som ställer höga krav på oss men man ska inte heller glömma att vi spelar en viktig roll för organisationer som är mindre it-tunga, och där vi agerar driftpartner och bollplank.

IMG_4791,-webb

Några tekniktrender att hålla ögonen på?

Molnet har varit ett samtalsämne i flera år nu och publika molntjänster implementeras i allt större grad. Vi välkomnar utvecklingen och jobbar aktivt med att hålla oss i framkant, i synnerhet vad gäller kompetens. Lite skämtsamt brukar vi internt säga att ”ut ur dimman in i molnet”. Det som vid första anblick kan verka vara en enklare och billigare lösning är i realiteten både komplicerat, komplext och kräver både kunnande och erfarenhet.

Vi vill hjälpa våra kunder att analysera och ge råd i vad som bör vara molnbaserat, lokalt outsourcat eller internt. Vi kan hantera helheten!

Vad rör sig mer i ditt huvud just nu?

Jag har, kanske inspirerad av årets valrörelse, ägnat mycket tid åt att fundera på frågor som rör mångfald och jämställdhet. Jag, liksom mina kollegor, är övertygad om att bredd och lika villkor är en överlevnadsfaktor. Utan nya sätt att tänka fastnar vi. Denna fråga handlar lika mycket om ålderskategorier som genus och etniskt ursprung.

På Tripnet får vanligtvis denna typ av frågor egentligen inget utrymme men det beror till stor del på att tolerans och nyfikenhet är en del av vår värdegrund och våra personligheter. Hos oss arbetar folk i åldrar mellan 25 och 60 år. Vi delar vardag med personer med polskt och grekiskt ursprung, en sydamerikan, en muslim från ett arabland och ett helt gäng svenskar och med flera olika etniska och kulturella bakgrunder. Däremot är det alldeles för få kvinnor. De behöver bli fler, i branschen i synnerhet och hemskt gärna hos oss.

Hur ser Tripnets framtidsutsikter ut?

Vi fortsätter att växa och frodas och kan nu konstatera att vi har blivit hela 19,5 år gamla. Vi värnar alltid om kvaliteten på det vi erbjuder och levererar. Grunden för detta är vår interna kultur. Vi ser långsiktigt på allt vi gör och på vår egen existens.

Under det kommande året har vi mycket spännande att se fram emot. Vi kommer framför allt att se snabb utveckling inom områdena molntjänster, säkerhetstjänster och vårt ständigt pågående arbete med att förbättra oss genom utveckling av våra rutiner, processer och kvalitetssystem.

Tripnet, molnet, jämställdhet, mångfald, förnyelsebar energi och satsning på ungdomar har en sak gemensamt – vi har kommit för att stanna. Och ni kan vara säkra på att 20-årsfirandet 2015 på ett eller annat sätt kommer att märkas.

Ulf Persson, VD

© 1995-2019 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy