Kunskapsfrukost om angenämt problem

Har du en hållbar plan för extrema belastningar på webbplatsen? Har du koll på teamet som hanterar dessa frågor? Pallar plattformen trycket? Dessa tre frågor är avgörande för hur er verksamhet klarar av att möta eventuella toppar som ni ställs inför.

Vid vår senaste Kunskapsfrukost på Danilo strilade det kalla marsregnet sakta ner utanför fönstren. Inne i VIP-salongen på Filmstaden Bergakungen var det betydligt varmare och ett svettigt ämne avhandlades – nämligen belastningstoppar.
Det kan kännas som ett ganska angenämt bekymmer, men om man inte lyckas hantera dessa på ett bra sätt finns risken att företaget tappar i både förtroende och trovärdighet. Vi på Tripnet har lång och bred erfarenhet av att hantera extrema belastningar och tar oss mer än gärna an de utmaningar som våra kunder ställs inför. I ”erfarenhetsbagaget” har vi bland annat ett långvarigt och lyckat samarbete med vitvaru- och elektronikkedjan Elkjøp (Elgiganten) samt av svenska Folkspel som ansvarar för hela produktionen av Bingolotto.

Dedikerat engagemang

Under Kunskapsfrukosten berättade Göran Sjöberg från Tripnet om olika typer av belastningstoppar. Det kan handla om stora produktlanseringar, auktioner, underhållning, som bland annat Bingolottos Uppesittarkväll, olika mässor och förstås det hektiska shoppingdygnet Black Friday. Alla dessa tillfällen kräver ett dedikerat team och engagemang från både personal och externa leverantörer för att undvika att systemen haltar eller rent av fallerar.
För att skapa en uppfattning om hur hårt trycket kan bli under vissa toppar, berättade Göran Sjöberg om hur det såg ut vid förra årets Black Friday, för vår kund Elkjøps räkning. Antalet besökare ökade senast med smått ofattbara 200 gånger under detta dygn. Resultatet av försäljningen blev nästan 1,5 miljarder norska kronor för elektronikkedjan under dessa 24 timmar, varav 600 miljoner norska kronor spenderades i e-handelsbutiken. Detta kräver förstås en enorm kapacitet och en gedigen förberedelse.
Vår kund Folkspel, har även de ett enormt tryck under sin mest hektiska dag på året, Bingolottos Uppesittarkväll den 23 december. Årsomsättningen på dessa lotter ligger på 459 miljoner kronor och då landar 185 av dessa den 23 december. Allt fler väljer dessutom att köpa lotter digitalt, vilket förstås belastar systemet ytterligare.

Strategiska råd

Hur ska man då bäst hantera detta angenäma bekymmer? Göran Sjöberg listade några viktiga strategiska punkter:

  • Börja i tid för att hitta en proaktiv lösning
  • Gör en realistisk plan
  • Toppa teamet och tekniken
  • Förbered webben för en orkan
  • Utvärdera alltid nära inpå toppens avslut

Det är väldigt viktigt att ta fram de affärsmässiga förväntningarna, men också att matcha dessa mot de ekonomiska ramar man har att jobba med. Detta måste hänga ihop, sade Göran Sjöberg.

Vår kollega Jonas Lindqvists expertområde är att hitta såväl ett proaktivt sätt att arbeta som kundanpassade lösningar genom analys. Under Kunskapsfrukosten berättade han om hur vi på Tripnet vill att kunderna agerar för att på bästa sätt förbereda sig inför en ”orkan”.
Vi måste alla lära oss att förstå applikationerna och hur de agerar vid hög belastning. För att få koll på detta är lasttester den mest effektiva metoden, berättade Jonas Lindqvist.

Vi gör nästan alltid lasttesterna i driftsmiljö. Joakim Andersson på Tripnet berättade varför:
Dels för att det är oerhört komplicerat att sätta upp en 1:1- kopia, dels för att det är oerhört kostsamt. Det är ofta väldigt komplexa miljöer och vi vill veta att vi testar i en miljö som är live, så att vi testar rätt saker.

Koll på flaskhalsar

Utöver dessa lasttester, som vi ofta genomför på Tripnet, gäller det också att försöka finna sådant man kanske inte tänker på i första läget. Var finns flaskhalsarna? I ett fall såg driften ut att fungera perfekt, strömförsörjning och värmefördelning likaså, men trots det var hastigheten betydligt sämre än förväntat, berättar Jonas och fortsätter. När vi analyserat färdigt fann vi till slut att det var en bugg i BIOS som klockat ner CPU-erna. När vi åtgärdat detta mer än fördubblades hastigheten.

När väl alla lasttester och redundanstester är gjorda, och vi och kunden känner oss väl förberedda, är det så småningom dags för The Race, som vi kallar det. Dagen då allt måste fungera. Då går vi in i War Room och är så väl förberedda som det går för ta emot den storm som väntar. Vi ser till att alltid vara förberedda på attacker, då dagar som exempelvis Black Friday är extra utsatta.

Kunskap för att skala upp

Kunskapsfrukosten avslutades med frågor från de nyfikna gästerna. En fråga som kom upp var skalmomentet. Att klara av hög belastning och kunna skala upp är inte alltid enkelt. Det gäller att ha med sig alla komponenter. Ofta har man en befintlig lösning som man vill skala upp, men det är inte säkert att det är supportat från tillverkaren, att den kan virtualiseras eller att kopplingar mot andra system hänger med. Ni vill skala upp, men det är inte säkert att allt hänger med. Då krävs det särskild expertis, kunskap och erfarenhet i en mix för att finna ut en lösning som är hållbar, berättade Göran Sjöberg.

Och om ni inte hade möjlighet att delta på frukosten i mars får ni gärna höra av er med frågor eller funderingar om peakperioder och belastning av system och servrar. Vi träffar er gärna för att diskutera hur ni kan hitta en lösning som passar er miljö och behov bäst och för de eventuella toppar ni har i er bransch. Nästa Kunskapsfrukost är den 25 april. Varmt välkomna då!

Senaste inläggen

© 1995-2019 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy