Lååååångt utan för safezone
En tidig majmorgon i en studio på Erik Dahlbergsgatan, i centrala Göteborg, skapade vi på Tripnet hiphop-historia. Vi samlade hela personalstyrkan, eller i alla fall de som kände sig manade, för att spela in vår egen låt, The Tripnet Story – Nördarnas revansch. Givetvis behövdes en riktigt fet musikvideo till detta.
När vår varumärkesstrateg Gitta på WonderBrand kom med idén att vi skulle göra en hiphop-låt inför e-handelseventet Världens Farligaste Möte, blev jag först helt ställd. Jag svarade självklart nej. Så långt utanför våra egen safe zone skulle vi aldrig komma på tanken att gå, försäkrar Ulf Persson. Jag bad artigt om någon dag för att fundera över idén. Efter det svarade jag nej igen. Men … samtidigt var det ju en bra idé. För att komma ur dilemmat blev min plan att presentera det helt galna upptåget för personalen, som självklart skulle svara nej. Till min stora förskräckelse blev det inget ”nej tack” från Tripnet-gänget, berättar Ulf. När mina galna kollegor nappade, var det all-in som gällde, småler Ulf, och minns de där smått omtumlande veckorna i våras. - Morgonen i studion var första och sista arbetsdagen som började med Jack Daniels i kaffet.
Vi levde hiphop
Projektet sjösattes och det blev brådis. På bara ett par veckor skulle låttexten skrivas, beatet sättas, studioinspelning göras, regi till videon skapas och koreografin spikas. På Tripnet är vi stolta nördar och älskar att grotta in oss och fördjupa oss i saker. När vi tar oss an något är det inte ovanligt att vi löper hela linan ut – och ytterligare lite till. – Jag gillar utmaningar, de får oss att växa. Hela Nördarnas Revansch har fått oss som kollegor att bli mer sammansvetsade.
Bättre teambuilding får man leta efter, säger Ulf. Vi var många som klev utanför vår safe zone den här våren. Vi fullkomligt levde hiphop ett tag. Vid kaffeautomaten på kontoret nynnande någon kollega på en av verserna och på ett annat håll diskuterades klädval och om man verkligen ”var hiphop” på riktigt eller inte. Det jagades rekvisita och spånades på de rätta platserna för inspelning. Lite kul kuriosa är att vi kan unisont konstatera att vår säljchef Katarina och ekonomichefen Hanne har en mycket väl dold, men oerhört stor förkärlek för hiphop. Möjligen skulle de inte själva erkänna detta, men under vår afterwork i samband hela projektet tog de över spakarna i DJ-båset och vevade hiphop-moves nästan ända till gryningen… – Alltså jag får värsta ghetto-rösten när jag rapar den här låten, skrattar Hanne.
IT-historia i en låt
Tripnets historia sträcker sig som bekant långt bak i tiden. När embryot till vårt bolag föddes satt vi iklädda snötvättade jeans och axelvaddar. Det knackades på Commodore 64 och det coolaste vi visste var modem. Några år senare startade vi Tripnet. Vi har varit med och levererat drift av högsta klass i ett kvarts sekel. Vi kallades nördar, med en liten töntstämpel. Idag ser verkligheten annorlunda ut, nu är vi coola nördar! Det har varit en lång resa. Allt detta ville vi fånga i en låt med bara några verser raplyrics. Resultatet blev lyckat, vi är så stolta över vår alldeles egen låt. Däremot kan man kanske diskutera våra insatser rent musikaliskt. – Alltså, taktkänsla är inte riktigt min grej än, jag är VD. Så jag kommer nog att fortsätta mitt vanliga jobb tills jag ser att musikkarriären bär, skrattar Ulf och Amanda fyller snabbt i: – Don’t quit your day job.
Raplåt med större syfte
Att göra en raplåt är en stor, och aningen udda, satsning för ett bolag i Tripnets storlek kan man tycka. – Mycket möjligt att vi har upprört någon. Det är kanske lite provocerande att gå så all-in som vi har gjort, men sådana är vi. Vi skulle aldrig kunna genomföra ett projekt som detta på ett halvdant sätt. Vi skäms inte för oss, menar Ulf. Projektet har, som planerat, gynnat oss ur många olika aspekter. Vilket teamwork! Sammantaget har den här upplevelsen verkligen stärkt oss som grupp. Vi har utmanat oss själva, spexat, tränat på hiphop-moves och gråtit av skratt tillsammans – men självklart har syftet alltid varit att det i slutändan ska gynna oss i såväl marknadsföring som employer branding. Och det har det verkligen gjort. – Vi älskar att jobba med modiga kunder. Det är då man på riktigt kan åstadkomma marknadsaktiviteter som verkligen når ut och ger effekt. Tripnet är en kund som vågar och som inte drar sig för att tänja på sina gränser. Nördarnas Revansch är varumärkesmässigt genialisk, säger Gitta Hertzman Pérez från varumärkesbyrån WonderBrand.
Ulf berättar, från Tripnets årsredovisning 2018/19