Tripnet systemdrift

Kvalitetssäkrad systemdrift ger dig trygg och stabil drift av dina affärskritiska IT-system. Datacenter Ansvar vänder sig till dig som söker en leverantör som kan säkerställa tillgängligheten för era serversystem och applikationer. Vi kompletterar er befintliga IT-organisation och tar ansvar för de system som lämpar sig för extern drift. Er verksamhet får tillgång till de IT-tjänster som systemen kräver samtidigt som ni frigör värdefull tid för interna resurser.

Tillgängliga IT-system

Idag är de flesta organisationer helt beroende av tillgängliga IT-system. En otillgänglig webbapplikation kan göra att besökaren direkt vänder sig till konkurrenter. Det innebär färre kunder, minskade intäkter och i värsta fall ett skadat varumärke. På samma sätt bidrar otillgängliga interna applikationer till ineffektivitet hos den egna organisationen. Att lägga tid på att släcka bränder är slöseri med värdefulla resurser, som skulle kunna fokusera på kärnverksamheten.

Kvalitetssäkring och ITIL

Det är viktigt att era IT-system hanteras på ett sätt som skapar hög tillgänglighet, säkerhet och spårbarhet. Trygg och stabil drift kräver ett standardiserat arbetssätt och fungerande rutiner. Kommunikationen mellan er och oss behöver också ske på ett standardiserat sätt, så att vi har en gemensam syn på vad som ska levereras, hur det ska ske samt hur vi kommunicerar mellan oss och övriga parter, t.ex. applikationsleverantörer.

För att uppnå detta är Tripnets tjänsteleveranser baserade på ITIL (Information Technology Infrastructure Library), ett ramverk för hantering av IT-tjänster samt basen för standarden ISO/IEC 20000. Du kan känna dig trygg med att dina system hanteras på ett strukturerat sätt som skapar säkerhet, spårbarhet och hög tillgänglighet.

Operativsystem

Med operativsystem menar vi den mjukvaruplattform som gör det möjligt att köra applikationer på underliggande fysisk eller virtuell hårdvara. Om en operativsystemsleverantör inkluderar ett antal applikationer i installationspaketet, t.ex. en databas, ingår dessa inte automatiskt i Tripnets drifttjänst, utan kan kräva applikationsdrift. Däremot inkluderas applikationer eller tjänster från leverantör av operativsystem eller hårdvara, vars syfte är att underlätta eller förbättra driften av operativsystem eller hårdvara, t.ex. SNMP-tjänsten eller managementmjukvara för serverhårdvara.

Komplement och bollplank

Tripnet är ett mellanstort IT-företag. Det som skiljer oss från andra är att vi levererar avancerade tekniska lösningar i paritet med stora IT-leverantörer, samtidigt som vi skapar och upprätthåller det mindre företagets nära relationer med våra kunder. Vi ger dig det bästa av två världar. Regelbundna driftmöten med er dedikerade tekniker bygger bra relationer och ger oss insikt i er verksamhet. Vi får underlag för att agera proaktivt och möjlighet att hålla oss à jour med era önskemål och framtida behov.

Tripnet systemdrift

  • En dedikerad drifttekniker som ansvarar för driftmöten och är tekniskt bollplank.
  • Servicedesk, en central kontaktyta för alla typer av ärenden.
  • Systemövervakning av funktion och prestanda, dygnet runt.
  • Incidenthantering som ansvarar för felavhjälpning dygnet runt.
  • Problemhantering av underliggande orsaker till incidenter.
  • Patchningshantering som ser till att er mjukvara är uppdaterad och säker.
  • Förändringshantering som utför och kvalitetssäkrar ändringar via ärendesystem.
  • Säkerhetsrutiner för att bevaka säkerhetshot och rekommendera åtgärder.
  • Ett SLA (Service Level Agreement) som garanterar tillgängligheten till era system.

I kombination med våra infrastrukturtjänster och vår applikationsdrift levererar vi en heltäckande lösning för era system.

Tjänstespecifikation: Tripnet systemdrift

Tjänst Ingår Tillval
Löpande drift
Driftmöten X

Personlig tekniker X

Tillgång till driftstödssystemets webbportal X
Tjänst Ingår Tillval
Servicedesk
SPOC (Single Point Of Contact) X

Ärendehantering X
Tjänst Ingår Tillval
Systemövervakning
Grundläggande funktionsövervakning: Ping X

Grundläggande kapacitetsövervakning: CPU, minne, disk X

Applikationsövervakning X

Kundanpassade övervakningar X
Tjänst Ingår Tillval
Incidenthantering
Incidenthantering virtuell serverplattform eller hårdvara X

Incidenthantering operativsystem X

Incidenthantering applikation X
Tjänst Ingår Tillval
Problemhantering
Problemhantering virtuell serverplattform eller hårdvara X

Problemhantering operativsystem X

Problemhantering applikation X
Tjänst Ingår Tillval
Patchningshantering
Säkerhetspatchning av operativsystem X

Säkerhetspatchning av applikation X

Installation av ny release, Service Pack eller version X
Tjänst Ingår Tillval
Förändringshantering
Ärendehantering via Servicedesk X

Uppdatering av driftdokumentation i driftstödssystemet (Monit) X

Underhåll av konfigurationsdatabas X
Tjänst Ingår Tillval
Säkerhet
Bevakning av säkerhetshot i operativsystem X

Analys av säkerhetshot i operativsystem X

Förslag på åtgärder X

Bevakning av applikationssäkerhet X
Tjänst Ingår Tillval
Supportavtal
Bevakning av supportavtal för Tripnets levererade hård- och mjukvara X

Bevakning av supportavtal för kundens levererade hård- och mjukvara X
Tjänst Ingår Tillval
SLA
SLA för inställelsetider X

Dygnet runt X

Kontorstid / Utökad kontorstid / Högtillgänglighet X

Vi träffas gärna och berättar mer

Telefonnummer, e-postadresser och kartor.

Våra senaste artiklar

Framtidsspaning – vilka trender ser vi?

Hur kommer framtiden att se ut inom IT-världen oc...

Skyddade god informationssäkerhet mot CrowdStrike-incidenten?

Tack vare god informationssäkerhet och en gnutta ...

NIS2-direktivet – vänta inte!

Under Tripnets kunskapsfrukost på skärtorsdagen ...