Kunskapsfrukost med framtidsspaning

12 december, 2016
Det har blivit något av en tradition att avsluta året med att bjuda in Nils Molin, analytiker på Radar Ecosystem Specialists, för att ge oss en föraning om vad vi kan se fram emot det kommande året när det gäller IT-trender.

Är du lika nyfiken på framtiden som vi på Tripnet? Då var du säkert en av alla som var med oss på årets allra sista Kunskapsfrukost den 24 november på Bergakungen. Missade du tillfället, kan du läsa en sammanfattning här.

Det har blivit något av en tradition att avsluta året med att bjuda in Nils Molin, analytiker på Radar Ecosystem Specialists, för att ge oss en föraning om vad vi kan se fram emot det kommande året när det gäller IT-trender. För oss på Tripnet är Radar en av de viktigaste källorna till kunskap om vad som händer i omvärlden. Vi brukar jämföra dem med Gartner, fast med ett större fokus på att analysera IT-marknaden i just de nordiska länderna.

Det passar också väldigt bra att lyssna på Nils Molin i slutet på året, med tanke på att den årliga konferensen Radar Summit precis gått av stapeln. Kunskapsfrukosten blir som en sammanfattning av de viktigaste slutsatserna från Radar Summit (som du kan läsa mer om här).

Digitalisering som styr förändring

Vi börjar med att backa tillbaka till december 2015, när Nils Molin var här förra gången. Vilka var de tydligaste trenderna då och hur blev 2016? Då som nu är ”digitaliseringen” det buzzword som bäst sammanfattar den tid vi lever i. Digitalisering är egentligen ett alldeles för stort begrepp som i dess vidaste mening kan innebära att allt fler verksamheter flyttar ut på nätet. Det vi egentligen menar med digitalisering är när tekniken skapar nya värden, som inte var möjliga tidigare. Under året har fler affärsidéer än någonsin sett dagens ljus, som inte hade kunnat existera utan en digital plattform.

Nils Molin från Radar – Ett företags konkurrenskraft beror inte längre på hur de lyckas bygga ihop prylarna, utan vilken intelligens de kan fylla produkterna med, menar Nils Molin.

För att kunna överleva i framtiden måste alla företag, i alla branscher, ha ett stort innovationsfokus. Det här är förstås förenat med en rad utmaningar. Först och främst måste alla verksamheter lägga en större del av sin IT-budget på innovation, samtidigt som det inte får gå ut över den dagliga driften och säkerheten.

Stora säkerhetsluckor hos många företag

Den andra stora utmaningen är just hanteringen av säkerhet.

– Grundproblematiken är att när internet designades så fanns inte säkerhet med i paketet, utan det är något vi lagt till i efterhand, i form av kryptering. Men vad händer om vår tillit till krypteringsalgoritmerna försvinner? frågar Nils Molin retoriskt.

Medvetna företag tar utmaningen på allvar och har alltid en säkerhetsexpert i bolagsstyrelsen. Men vad som är oroväckande är att hela 60 % av tillfrågade företag säger sig inte ha kopplat ihop sin digitala strategi med säkerhetsstrategin. En bransch som utmärker sig särskilt är detaljhandeln, vilket kan tyckas märkligt med tanke på hur stor del av affärerna som görs på nätet.

CIO som Change Agent

Ett sätt att möta digitaliseringens utmaningar är att outsourca sin drift, vilket är precis vad många av de mest framgångsrika företagen gör, menar Nils Molin. Med högre krav på innovation, utveckling, drift och säkerhet går det inte att vara expert på allt utan man måste omprioritera. Trenden går istället mot att företagets CIO får ta en alltmer strategisk roll och överlåter drift och utveckling åt pålitliga samarbetspartners. Det för oss in på nästa stora trend som blir allt viktigare, nämligen utvecklingen av flöden.

The Power of Flows

Nils Molin nämner tre olika typer av flöden där trenden är tydlig: betalningsflödet (hur vi gör affärer och tar betalt av varandra), informationsflödet (tillhandahålla rådgivning i stället för att förse kunder med information), samt relationsflödet mellan kunder och leverantörer:
– Vi kommer att se en mycket högre samverkansgrad mellan flera parter i en kedja, och med mycket högre transparens, menar Nils Molin. Därmed blir också nätverk viktigare, där kunder kan samverka för att få bättre köpvillkor och leverantörer kan samarbeta för att kunna erbjuda gemensamma kunder bättre lösningar.

Radar Kunskapsfrukost med framtidsspaning

Ett annat exempel på förändrade flöden är betalningsflödet. Idag är den rådande trenden att bara betala för det vi utnyttjar, både på konsumentsidan och bland företagen: från webbtv-abonnemang och hyrbilar till lagringsutrymme och konsulttjänster.

– Om fem år kommer det se helt annorlunda ut. Vi kommer då att ta betalt för det värde vi skapar, menar Nils Molin och tar som exempel flygplanstillverkaren Boeing, som för sin service och support får betalt för det antal timmar planet är i luften, vilket även skapar incitament för att göra sitt jobb så bra som möjligt.

Att hitta andra sätt att ta betalt är troligen en oundviklig utveckling, särskilt med tanke på att vi ser en långsam prisutveckling (och delvis en tillbakagång) på såväl drift och lagring som konsulttjänster, samtidigt som lönekostnaderna ökar. Nya tider kräver alltså nya affärsmodeller – ytterligare ett exempel på att digitaliseringen påverkar oss på alla plan.

Hur påverkar det här oss?

Vi på Tripnet ser positivt på utvecklingen och försöker ligga steget före när det gäller att erbjuda nya tjänster och möjligheter. Vi har ett nära samarbete med både kunder och leverantörer och arbetar ständigt med att utveckla och anpassa våra tjänster utifrån våra kunders behov. Vi tror inte att det finns några generella svar på hur man ska tänka kring outsourcing, egen drift eller cloud-lösningar, utan utgår från vad varje verksamhet behöver för att kunna möta dagens och morgondagens utmaningar. Det kommer hända mycket 2017, både runt om i världen och här hos oss, så häng med oss då!

2017 fortsätter vi med våra uppskattade Kunskapsfrukostar. Missa inte nästa tillfälle som blir i februari/mars. Vi återkommer med mer information inom kort.

Hör gärna av dig!

Telefonnummer, e-postadresser och kartor.

Våra senaste artiklar

Ansvarstagande är ett måste

”Ett företag kan faktiskt inte känna ansva...

Engagemang med många syften

Techsektorn larmar om kompetensbrist. Ungdomsarbet...