Imponerande innovationshöjd hos åttondeklassare i Next Up

5 april, 2017
I fredags gick finalen av Next Up av stapeln. Vi på Tripnet var givetvis där, som stolt partner till tävlingen där unga IT-talanger får visa prov på sin innovationsförmåga.

Next Up är tävlingen där åttondeklassare testar på hur det är att jobba med IT. Varje klass som deltar får ett uppdrag från något av partnerföretagen som det gäller att lösa på bästa sätt. Efter att ha fått ta del av alla smarta, kluriga och kreativa finalbidrag kan jag bara konstatera att framtiden ser mycket ljus ut. Framförallt gillar jag att eleverna tagit hänsyn till många aspekter när de utvecklat sina idéer – från hur de påverkar samhället i stort, miljön och ekonomin till vilka kompetenser som behövs i ett projekt när man ska utveckla en digital lösning.

Årets vinnare blev Sannaskolan, som presenterade en idé till ett helt nytt sätt att lära. Idén innebär att eleven lär ut sina kunskaper till en Artificiell Intelligens – och därigenom lär sig själv samtidigt som AI:n mäter kunskaperna. De hade verkligen tänkt till och såg en omedelbar nytta i sin egen vardag.

Överlag var det en väldigt hög innovationshöjd på bidragen. Flera av skolorna föreslog olika lösningar på problemet med fallolyckor bland äldre, något som kostar samhället 25 miljarder varje år. Lösningarna var allt från armband och glasögon som mäter blodtryck och temperatur, eller känner av lägesförändringar, till larm och uppblåsbar skyddsväst.

Hålabäcksskolan, som tidigare i vår var på studiebesök hos Tripnet, hade utvecklat en idé om ett trygghetslarm i form av ett armband som kommunicerade med drönare utrustad med kamera. Tanken var att man skulle kunna trycka på en knapp om man känner sig orolig, för att då få sällskap av en filmande drönare, medan man genom att trycka tre gånger larmar polisen. Det fina med den här lösningen var att eleverna även tänkt på en möjlig prissättningsmodell: 499 kronor i butik plus ett abonnemang på 99 kronor i månaden. Låter som något många skulle kunna tänka sig! Dessutom var det en miljösmart lösning där tekniken dels drivs av solceller och dels kan bidra till att minska bilåkandet, i och med att man känner sig tryggare med att promenera istället för att ta bilen på kvällarna. Juryn påpekade att innovation gärna får bygga på existerande teknik, vilket Hålabäcksskolan visade exempel på.

En annan av mina absoluta favoriter kom från Lindåsskolan, som presenterade sin app ”Kronkollen”. En innovation för att ge ungdomar bättre koll på sin ekonomi och därmed hindra dem från att bli skuldsatta. Det jag gillade med idén var att appen inte bara kom med pekpinnar och varningar utan också bra spartips och att hitta småjobb i sitt område, som att klippa gräs.

Det är tredje året som Next Up arrangeras och Tripnet har varit partner lika länge. Som silverpartner bjuder vi varje år in en klass på studiebesök. Något som var riktigt glädjande var att jag sprang på läraren från Frillesåsskolan som var hos oss första året. Nu berättade hon att hela 30 % av eleverna från den årskursen hade valt natur eller tekniskt program på gymnasiet. Vi ser fram emot att följa eleverna och håller tummarna för att även årets deltagare väljer teknik och IT för att säkra kompetenstillväxten i många år framöver!

Hör gärna av dig!

Telefonnummer, e-postadresser och kartor.

Våra senaste artiklar

Ansvarstagande är ett måste

”Ett företag kan faktiskt inte känna ansva...

Engagemang med många syften

Techsektorn larmar om kompetensbrist. Ungdomsarbet...