Distanshandelsdagen i Borås gick av stapeln härom veckan och naturligtvis fanns Tripnet på plats. Vi minglade med kunder och partners, snackade affärskritiska ITsystem och lyssnade på intressanta föreläsningar om ehandelsbranschen och framtiden.
Fokus på digital handel
Distanshandelsdagen ordnas varje år av Svensk Distanshandel. Eventet är en mötesplats för 120 utställare och 1000 besökare med fokus på digital handel. Nytt för i år är att organisationen byter namn till Svensk Digital Handel och eventet till Digitalhandelsdagen. Anledningen är att man vill nå en större målgrupp och inkludera branscher utanför detaljhandeln.
En snabbt växande och föränderlig bransch
Ehandelsbranschen växer snabbt och förändras hela tiden. Som driftpartner ansvarar vi för att våra kunders ITsystem är tillgängliga och säkra, vilka ju är förutsättningar för att ehandeln ska kunna fungera optimalt. Därför är det viktigt för oss att följa med i utvecklingen och ta del av trenderna inom ehandel.
Distanshandelsdagen är dessutom ett utmärkt tillfälle för oss att träffa våra kunder och partners och nätverka med övriga representanter från branschen. Inspirerande föreläsningar om ehandelsbranschen och framtiden
Distanshandelsdagen bjöd på flera intressanta föreläsningar. De övergripande temana var inspiration och framtid, forskning och utveckling samt leverantörer och tillväxt. Jonas Odvall, VD för Svensk Digital Handel invigde med att tala om tillväxten inom den digitala handeln; hur den fortsätter att öka, påverkar konsumenter och ställer allt högre krav på både köpare och säljare.
Idag görs vartannat köp digitalt. 275 miljarder av den totala ekonomin är digital ekonomi. Det är 7,7 procent av världens BNP. Inom tre år kommer siffran ha ökat till 398 miljarder ganska häpnadsväckande.
Vi lyssnade även till Stefan Hyttfors, omvärldsanalytiker. Enligt statistik tittar vi på våra mobiler var sjätte minut, umgås med våra smartphones 120 minuter per dag och våra respektive endast 97 minuter per dag! Vi har ständig tillgång till den digitala världen och är konstant informerade. Det innebär att förändringshastigheten ökar enormt och utvecklingen går allt fortare framåt. Stefan uppmanade alla som vill vara rustade för framtiden att “vara online och ha öppet dygnet runt”.
Sista föreläsningen var en överraskning då den hölls av rappartisten Petter. Petter pratade om varumärkesbyggande och marknadsföring i sociala medier. Han berättade om sitt kreativa entreprenörskap och hur han lyckats skapa stor viral spridning exempelvis med hjälp av Twitter.
Ökad medvetenhet om vikten av säkra och tillgängliga IT-system
Efter att ha ställt ut på Distanshandelsdagen för andra året i rad kan vi konstatera att intresset för ehandel bara ökar. På Tripnet märker vi särskilt av att många kunder blir allt mer medvetna om vikten av säkra och tillgängliga ITsystem och inte minst konsekvenserna av icke fungerande sådana. Säkerhetslösningar som omfattar systemtillgänglighet, dataskydd, arkivering, brandväggar, överbelastningsskydd och lastbalansering blir framförallt viktigare, något vi är bra på och har stor kunskap om.
Oavsett om du är kund hos oss på Tripnet eller är nyfiken på vilka vi är och hur vi jobbar, så är Distanshandelsdagen är ett utmärkt tillfälle att komma och träffa oss och ställa frågor. Till er som kom och hängde med oss i år säger vi tusen tack! Nästa år flyttar eventet till Svenska Mässan i Göteborg. Vi ser fram emot att se både gamla och nya ansikten. Tills dess, följ oss på Facebook och Twitter för att ta del av fler spännande event.
Katarina Näslund, Account Manager