Black Friday-succé för Tripnetkund

7 december, 2017
Lugnet efter Black Friday-stormen har lagt sig. Vi kan med stolthet konstatera att vi som driftspartner var med och skapade e-handelshistoria. Norska bolaget Elkjøp Nordic A/S slog alla tidigare nordiska försäljningsrekord och omsatte över 1,3 miljarder norska kronor under ett enda hysteriskt shoppingdygn. Svindlande siffror - och en helt fantastisk prestation av alla inblandade parter.

Elektronik- och vitvarukedjan Elkjøp, i Sverige mer känt som Elgiganten, tjuvstartade Black Friday redan på torsdagskvällen. Webbshopparna basunerade ut erbjudanden från klockan 21.00. Efter bara några timmar kunde vi på Tripnet se att något stort var på gång.

– Vi såg att antalet ordrar redan passerat det Elkjøp kasserade in på ett halvt dygn förra året, berättar ”Black Friday-generalen” Joakim Andersson, som är systemingenjör på Tripnet.

60 miljoner sidvisningar

Det massiva trycket föranledde till en början en viss oro. Var det frågan om en DDoS-attack? Men vi kunde snabbt konstatera att det bara var väldigt shoppingsugna människor som besökte siterna.
En sammanställning över dygnet visar att det totalt rörde sig om 60 miljoner sidvisningar. Elkjøps e-handelsplattform är den enskilt största butiken och bidrog med en sjättedel av det totala försäljningsrekordet på 1,3 miljarder. Under de mest intensiva timmarna på natten, var trycket tvåhundra gånger större än en vanlig dag!

– Vid 10-tiden på Black Friday-morgonen kunde vi ana att Elkjøp skulle slå förra årets totala resultat, men vi kunde inte riktigt andas ut förrän dygnet var över, berättar Göran Sjöberg, driftschef på Tripnet.
– Det var väl egentligen först veckan efter, då vi träffade Elkjøp för ett inplanerat driftsmöte, som jag verkligen insåg att vi hade gjort något fantastiskt. Vi möttes av kramar, leenden och mungipor som gick upp till öronen ungefär, skrattar Göran Sjöberg.

Klanderfri drift

Redan förra året kunde Elkjøp tillskriva sig en Black Friday-succé, då antalet ordrar på e-handeln ökade med magnifika 40 procent. Förväntningarna inför årets shoppinghändelse var något lägre. Kunde man upprepa 2016 års siffror skulle koncernledningen vara mer än nöjd. Föga anade man då att succén faktiskt skulle återupprepas. Bolaget kan nu konstatera att även i år ökade antalet ordrar på e-handeln med nästan 40 procent.

– Vi är oerhört stolta över att det arbete vi har lagt ner under hela året har lett fram till att vi kunnat leverera driften klanderfritt i en så oerhört pressad situation, säger Göran Sjöberg.

Sedan 2010 ansvarar Tripnet för all drift och infrastruktur för koncernens e-handel. Under de senaste fem åren har Black Friday vuxit och kommit att bli årets absolut största försäljningsdag. Då krävs det ett hårt och idogt arbete under hela året för att säkerställa bästa möjliga resultat under Black Friday och efterföljande ”peak period”.
– Faktum är att vi drar igång förberedelserna för nästa års Black Friday redan i januari. Med våra gemensamma erfarenheter från detta året och nya önskemål från verksamheten, planerar vi hur vi skall utveckla produktionsmiljön på ett tillförlitligt och effektivt sätt så att vi faktiskt fixar även nästa Black Friday.
Allt handlar om att göra en bra planering tillsammans med alla inblandade parter. Att bygga relationer mellan människor och ge dem de verktyg som behövs. Bygga ett bra team med rätta kompetenser helt enkelt! Att trimma in tekniken och människorna med realistiska tester tar tid, men dessa förberedelser är en förutsättning för ett bra slutresultat.

– Det är ett mycket hårt arbete bakom en lyckad Black Friday. Men det är ju en sån oerhörd lycka när allt går precis enligt plan och vi ser att våra kunder är mer än nöjda med resultatet. Det är värt allt slit, säger Göran Sjöberg.

Vad är Black Friday?

Black Friday har under de senaste åren i Sverige blivit ett välkänt begrepp och ett populärt fenomen med bra erbjudanden. Svenskarna har verkligen tagit denna shoppingdag till sig och fler butiker och kedjor hoppar på.
Black Friday kommer ursprungligen från USA där fredagen efter Thanksgiving i årtionden har varit ett startskott för julhandeln. Butiker och kedjor har lockat med kraftigt prissänkta produkter och erbjudanden och köerna har varit långa utanför varuhusen. Runt 2010 så tog Black Friday steget utanför USA:s gränser och har nu blivit ett globalt fenomen, idag är detta en shoppingdag som finns över nästan hela världen.
Begreppet uppstod eftersom denna dag fick butikernas bokslutssiffror att gå från röda till svarta.

Black Friday infaller alltid dagen efter Thanksgiving vilket i sin tur alltid är fjärde torsdagen i november. 2018 infaller Black Friday fredagen den 23 november

#VFM16, Backstage Black Friday

E-handel.com och Computersweden skriver om försäljningssuccén:

– https://no.ehandel.com/artikler/elektro-og-hvitevarekongen-av-norden-dro-inn-svimlende-1-317-037-903-kroner/412895

– https://computersweden.idg.se/2.2683/1.693270/elgiganten-black-friday

Hör gärna av dig!

Telefonnummer, e-postadresser och kartor.

Våra senaste artiklar

Ansvarstagande är ett måste

”Ett företag kan faktiskt inte känna ansva...

Engagemang med många syften

Techsektorn larmar om kompetensbrist. Ungdomsarbet...