The Tripnet Story – Kunder, partners och medarbetare

31 december, 2005

BFF, vänner för alltid

Tripnet har alltid präglats av ett stort kundengagemang. Vi har valt att jobba med människor som brinner för relationer, som det går att lita på och som håller vad de lovar. Utan våra medarbetare är vi ingenting – och utan våra kunder skulle inte Tripnet finnas. Många av Tripnets tidigaste kunder finns efter 20 år fortfarande bland oss – inte alltid som kunder, men i vår omedelbara närhet. Det är vi väldigt glada för.

LP-skivor framtidssäkrare än Internet

Skivhugget-3,-UP_10D_A0189-2En av de som alltid befunnit sig i kretsen runt Tripnet är Johan Ahlberg, idag ansvarig för vår konsultverksamhet – Tripnet Konsult. Det är en personlig relation som går ända tillbaka till bussen från Hindås till Katrinelundsgymnasiets tekniska linje och är grundmurat i det gemensamma intresset för datorer och elektronisk musik. Ulf och Martin försökte få Johan att haka på redan i uppstartsfasen av Tripnet men Johan som var uppslukad av musik kunde inte tänka sig en bättre arbetsplats än den idag legendariska skivbutiken Skivhugget, som då var Europas största. Ulf och Martin försökte hävda att ett yrke inom IT innebar att försörjningen var tryggad för evig framtid men Johan kontrade med att en efterfrågan på LP-skivor nog alltid skulle finnas och beslöt att följa sin dröm.

Intresset för datorer kom dock på en god andraplats för Johan som blev Skivhuggets IT-ansvarige och drev hårt linjen för att butiken skulle skaffa en hemsida.

Tidig e-handel

– Jag jobbade på importavdelningen och beställde skivor från hela världen. Jag försökte länge få cheferna att förstå att vi måste ha en hemsida. Till slut gick de med på det men det fick helst inte kosta något.

Året var 1995 och de tekniska och designmässiga möjligheterna var begränsade. En logotyp gjordes i Arial Black kursiv, eftersom det var typsnittet som följt med i Windows 3.1. Tripnet hjälpte till med uppkopplingen och byggde sidorna, som med dagens mått ter sig något statiska men med en sökfunktion som då var helt unik.

– Jag laddade upp en textfil varje dag med de skivor som fanns i lager för tillfället. Tripnet skapade en sökfunktion i Linux där besökarna kunde hitta det de letade efter och sedan skicka ett e-mail med sin beställning. Sedan var det bara att gå ner i arkivet och leta upp skivan och posta den, berättar Johan.

Otroligt brett sortiment

Skivhugget hade ett enormt utbud av musik från alla genrer och det var ganska vanligt att utländska samlare beställde från butiken, som hade 200 000 titlar i lager. Internet gjorde att fler fick upp ögonen och åren 1996-97 skedde en enorm ökning av både internetanvändandet och den tekniska utvecklingen.

– Hösten -96 tog jag tjänstledigt för att åka till Frankrike och plugga. När jag kom hem ett halvår senare hade Skivhugget anställt ett par medarbetare som jobbade heltid med webben, minns Johan.

Hemsidan växte och snart fick Skivhugget en fast lina till Tripnet. Serverrummet låg i en städskrubb längst in i lokalen och där var Martin Dohmen ofta på besök och uppdaterade systemen. Martin var mest irriterad på alla skivbackar som stod i vägen, medan det vid Ulfs besök alltid hittades någon ny raritet (Just Can’t Get Enough).

Skivhugget var vid den här tiden Norra Europas största skivaffär, med som mest 40 anställda och 200 000 titlar i lager i huvudbutiken. Dessutom fanns en avdelning för DVD-filmer och en butik med klassisk musik runt hörnet. Ovanliga skivor importerades från USA, Japan, England och Holland. Vad man än var på jakt efter, gick det att få tag på om man frågade Skivhugget.

Banbrytande provlyssning

Tack vare Johan och koppling till Tripnet var Skivhugget tidigt ute med datoriserade lyssningsstationer. 1995 kunde man klicka sig fram och provlyssna exempelvis Pulps Common People och Alanis Morissettes Jagged Little Pill.

– Vi köpte in tunga servrar med en hårddisk på svindlande 1,2 GB via CapTech. Jag spelade in aktuella skivor från topplistorna och utvecklade en enkel mjukvara där kunderna kunde välja låt och provlyssna. Då var inte mediaspelare något som var standard i datorerna så jag fick spela igenom skivorna och spela in enligt samma princip som när man spelade in kassetter. Det kanske inte var det smidigaste sättet men jag var fast besluten att lösa det till varje pris, berättar Johan.

Därefter gick den tekniska utvecklingen snabbt. Besökare kom från hela världen för att titta på den digitala lyssningsstationen. I början av 2000-talet blev mp3-formatet vanligare och skivförsäljningen började dala. Ägarna kämpade in i det sista men 2008 stängde den framgångsrika skivbutiken för gott.

Skivhugget i våra hjärtan

Vi på Tripnet minns Skivhugget med glädje, inte bara för att det var en av de tidigaste kunderna, utan för butikens enorma utbud, intresse för sina kunder och engagemang som präglade butiken. Det finns få butiker som kan mäta sig med Skivhugget, oavsett bransch.

Johan Ahlberg minns och berättar

Skivhugget-4,-D60_A7761

PS. Ulfs bästa minne är när han träffade Robyn inne på kontoret, full av beundran vågade han knappt prata med henne. DS.

Fortsätt läsa – The Tripnet story!

Vill du höra fler sköna historier?

eller ... vill du också bli en del av The Tripnet Story? Hör av dig!

Våra senaste artiklar

Framtidsspaning – vilka trender ser vi?

Hur kommer framtiden att se ut inom IT-världen oc...

Skyddade god informationssäkerhet mot CrowdStrike-incidenten?

Tack vare god informationssäkerhet och en gnutta ...

NIS2-direktivet – vänta inte!

Under Tripnets kunskapsfrukost på skärtorsdagen ...