The Tripnet Story – Från teknisk excellens à 95 till ständig utveckling

31 december, 2005

Nyfikenhet och pionjäranda

De första åren var Tripnet pionjärer inom modemaccess och webbabonnemang. Det har hänt mycket under resans gång: inte minst har tekniken gått framåt. Och när den inte gjort det i önskad takt, har Tripnet skapat sina egna lösningar. En djupdykning i minnenas arkiv ger oss en rad exempel på tekniska landvinningar som varit omöjliga utan en otålig nyfikenhet och teknikiver samt en benhård vilja att få saker att fungera.

Hur får man gratis Internet?

Bakgrunden till att Tripnet överhuvudtaget kom till var att ett gäng datorintresserade killar bestämde sig för att satsa på det de tyckte var roligast, trots långa arbetsnätter, tomma bankkonton och en osäker framtid. – Ibland kan jag känna att det var tur att ingen av oss insåg hur mycket jobb det krävs för att starta en verksamhet i en ny bransch, berättar Ulf Persson. Daniel och Jim arbetade på Saab Ericsson Space, där det fanns en fast modemuppkoppling till Tele2 på 9 600 Kb. Imponerande – men skulle det vara tillräckligt för Tripnet? – Trots att det gick extremt långsamt kunde man ändå hämta mycket intressant information via nätet. Vi kom i kontakt med andra utvecklare och diskuterade teknik i olika forum. Det var så idén att skapa något själv väcktes, minns Daniel Ryde, som idag arbetar på Sveriges Tekniska Utvecklingsinstitut. (Ryktet om att idéen tillkommit på ett hotellrum i Malaga, är helt således felaktigt)

De fem grundarna, Martin, Mikael, Jim, Daniel och Ulf, jobbade intensivt under den första tiden. Utan lön, ska tilläggas, vilket innebar att verksamheten fick drivas vid sidan av ordinarie jobb. Dessutom fick man skjuta till både pengar och datorer i takt med att verksamheten växte. Tripnets allra första Internetförbindelse var en fast anslutning via France Telecom på 64 Kb. Den kostade 6900 kr i månaden och var fantastiskt snabb …  Martin och Ulf hade fått några Access-modem som betalning för ett programmeringsprojekt, och nu satte de upp en modempool med 8 modem i bokhyllan Ivar, som ganska snart utökades i rask takt.

Bra infrastruktur tack vare Fotbolls-EM

Det gällde att hitta rätt lokal, för att kunna växa. Det var inte helt lätt. – Vi ville sitta ganska centralt för att få tillgång till rätt infrastruktur men inte i mitt i centrum. Gårda var det perfekta läget, minns Mikael Karlsson. Owe Melin på France Telecom tipsade om lediga lokaler på Åvägen 40. Men hyresvärden, Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag var inte intresserade av hyresgäster, så valet föll istället på en lokal på Åvägen 6, vid brandstationen mitt emot Ullevi. Eftersom lokalen hade använts som presscenter under fotbolls-EM i Göteborg 1992 fanns det hur mycket infrastruktur och telefonlinjer som helst. Perfekta förutsättningar!

Efter ett tag skulle fastigheten på Åvägen 6 byggas om till studentlägenheter samtidigt som Tripnet behövde en större och mer praktisk lokal. – Nu hade P-bolaget vaknat och vi flyttade till östra halvan av det våningsplan i Focushuset som vi har idag. Den senaste flytten, för några år sedan handlade mest om dubblerad yta och att flytta receptionen till andra ändan av våningsplanet och Åvägen 40, berättar Ulf.

Tidiga expansionsplaner

När modempoolen vuxit, började planerna ta form kring att expandera även geografiskt. Vid denna tidpunkt var Tripnet även delägare i en webbyrå i Kinna, så där fanns redan en ganska stor kundbas och det var till att börja gräva där man stod. Det vanligaste sättet att starta modempool på nittiotalet var att skaffa en lokal och köpa telefonlinjer med fasta anslutningar. Det fanns bara ett problem: lösningen var inte särskilt skalbar. Tripnet försökte få Telia att hjälpa till. Att använda 0320-nummer och terminera dem i Göteborg kunde väl inte vara så svårt? Nejdå, Telia förutsatte att det inte skulle vara några problem. De skulle enkelt kunna vidarekoppla samtalen med en fast vidarekoppling i telenätet. Tripnet behövde bara stå för telefonlinjer och samtalskostnaderna, så var det klart … men det var inte riktigt den lösning Tripnet sökte.

Telenordia däremot såg detta som en lysande idé, eftersom de fick betalt av Telia vid inkommande samtal, så de satte upp lösningen till en mycket låg kostnad. – Vi har aldrig fått ersättning för den inkommande trafiken, vilket några av konkurrenterna fick av andra telebolag. Det innebär att vi aldrig suttit i knät på någon teleoperatör utan alltid kunnat välja den lösningar som gagnat våra kunder bäst, menar Ulf.

Det här var när det fortfarande skilde en del i pris mellan lokalsamtal, rikssamtal och – samtal till närliggande riktnummerområde. Rikssamtal var dyrt, så det bästa för kunderna var att ringa upp sin närmaste modempool. För att täcka hela Sverige behövdes en modempool i 57 riktnummerområden. Samtidigt pågick försökstrafik med ISDN mellan Telia och Telenordia. Tripnet fick möjlighet att köra ISDN med rikstäckning, även om det inte var fullt supportat av Telia.

Rikstäckande sedan 1997

I de DSCN0053första samtalen med Hans Svensson på Telenordia diskuterades riktnummer i Västsverige, men när det blev klart att det inte innebar någon extra kostnad, expanderades planerna till att täcka hela Sverige. De nya anslutningarna från Telenordia installerades och den 10 oktober 1997 blev Tripnet rikstäckande modempoolsleverantör.

Det var en dröm som förverkligades. Men vad hade drömmen handlat om från första början? – Det var inte drömmen om att tjäna pengar, vilket många tror om entreprenörer som startar IT-bolag. Jag tror att en entreprenör, åtminstone den första resan, drivs av lusten att skapa något, snarare än av ekonomisk vinning, berättar Ulf Persson.

Stabil teknik och proaktivitet

Namnet DSCN0933Tripnet blev nu snabbt känt och domänen tripnet.se var vanligt förekommande i såväl e-postadresser som på otaliga hemsidor. När tidningen Internetguiden listade de rikstäckande Internetleverantörerna var Tripnet bland de första. – Från början var vi 4 och efter ett tag 7, sedan blev det några till. Det gick bra för oss, mycket tack vare en stabil teknik och att vi redan då var proaktiva och byggde ut innan det blev fullt, berättar Ulf. Det fanns även andra, lite oväntade konkurrensfördelar, exempelvis gentemot konkurrenten Algonet som hade som rutin att bryta strömmen varje dag kl. 17.55. Efter klockan 18 blev det ju billigare att ringa och då var det många som villa koppla upp sig. Till dess gällde det att alla modem var tillgängliga och att allt fungerade klockrent. – Konkurrentens lösning att hantera modem som hängde sig var att sätta ett tidur på elmatningen till modempoolen, säger Ulf lite kaxigt och fortsätter: På Tripnet hade vi Daniel som löste de underliggande problemen i stället.

Teknisk excellens och Linux-samarbete

Att se möjligheter istället för hinder har alltid varit en av hörnstenarna i Tripnet-andan. När tillgänglig teknik inte räckt till har man fått uppfinna själv. För utvecklarna Jim och Daniel var det Linux som gällde och möjligheterna med det nya operativsystemet tycktes obegränsade. – Linux var nytt och det kom hela tiden nya funktioner som vi såg till att testa. Det var en form av experimentverkstad vi höll på med och det fanns områden där vi var extremt tidiga, minns Daniel Ryde.

1997 gick det bara att ha ett domännamn per maskin, så såväl företag och organisationer som privatpersoner fick nöja sig med webbadresser som t.ex. www.tripnet.se/sak (Svenska Atariklubben, en av de tidigare kunderna) eller www.ddata.se/ddata (Delikatessdata). Daniel och Jim jobbade nätterna igenom med att få fram en funktion som gjorde att flera servernamn rymdes i en och samma dator. Kunderna upplevde det som att de hade en helt egen server – en förlaga till dagens virtualisering. Liknande lösningar utvecklades på andra håll och snart var det inga konstigheter att äga sin egen domän t.ex. www.ddata.se

Att jobba i Linux gjorde det också enklare att koppla många modem till en och samma maskin. Som mest var 24 olika modem kopplade till en dator, vilket satte hård press på serieportsdrivrutinerna. – Vi hittade en hel del buggar i systemet och fick ägna många timmar åt felsökning. Vi samarbetade mycket med Linus Torvalds och Alan Cox, grundutvecklarna av Linux, för att rätta till buggar i drivrutinerna, berättar Daniel. Troligen upplevde kunderna detta som en betydligt bättre lösning än tidur på modempoolen, som dessutom gjorde att alla pågående samtal bröts.

Totalt ansvar för affärskritisk IT

Idag är Tripnet ett stabilt kunskapsföretag med hög teknisk kompetens – men är under ständig utveckling för att också möta morgondagens utmaningar. Med innovation som drivkraft bidrar Tripnet med insiktsfulla råd och tar ett totalansvar för affärskritisk IT. På Tripnet tänker man aldrig sluta att vara nyfiken. För genom nyfikenheten föds viljan att lära nytt och hela tiden fortsätta att utvecklas. Snabb teknikutveckling och ständigt förändrade krav är vardag och såväl produktutveckling som kompetensutveckling har alltid stått starkt i fokus i företaget. De utgör affärskritiska parametrar för Tripnet – och trygghet för kunderna.

Daniel Ryde minns och berättar.

Fortsätt läsa – The Tripnet story!

Vill du höra fler sköna historier?

eller ... vill du också bli en del av The Tripnet Story? Hör av dig!

Våra senaste artiklar

Att förebygga en katastrof

Vi ser att de Tabletop-övningar vi gjort på Trip...

Hans Werner trendspanar inför året 2025

Hur kommer det egentligen att bli med Donald Trump...

Cyberattackerna och NATO

Inför Sveriges inträde i NATO trodde många att ...