Projektet DigIt är ett samarbete mellan Universeum, skolor och några partnerföretag, däribland Tripnet. Tanken är att utifrån ett entreprenöriellt lärande träna eleverna i att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling. Eleverna får till uppgift att lösa ett verkligt problem med hjälp av teknik och IT. Projektet, som också är en tävling, ska sedan mynna ut i tävlingsbidrag som sedan gör upp i en final den 20 april. Temat för årets DigIt är teknik och IT inom hälso- och sjukvården, och Tripnet är stolt partnerföretag till årets upplaga. Vi värnar om att sprida kunskap och inspirera unga till en framtid inom branschen.
– Det behövs mängder av folk inom IT. Det råder en enorm brist på kompetens inom vår bransch, så varför inte öppna upp de ungas ögon redan i tidig ålder, säger Tripnets säljchef Katarina Näslund.
Utmanade eleverna
Victoriaskolans femteklassare har redan idéer till ett tävlingsbidrag. Inget är spikat än – och vi vill förstås inte avslöja för mycket – men tankarna går mot att utveckla en app som har med vardagsmotion att göra.
– Vi vill att fler människor ska röra på sig. Och så ska man kunna ta sig upp i level, berättade en elev.
Under besöket hos oss på Tripnet fick eleverna en rundvandring i våra lokaler. De bjöds på en liten inblick i hur det kan vara att jobba på ett IT-bolag och möjlighet att bidra med sina funderingar kring verksamheten. Vår driftchef, Göran Sjöberg utmanade också barnen genom att ställa en del kluriga frågor.
– Ni kommer ju att lägga ner en massa arbete på den här appen, och kanske spara ner en väldig mängd data om kunderna. Hur ska ni förvara detta på ett säkert ställe så att det inte försvinner om det blir tekniska problem? Ni vill ju att appen ska fungera hela tiden. Det är precis sånt vi på Tripnet sysslar med, förklarade Göran Sjöberg.
Besök i datahall
Mest spännande var det nog för eleverna att få gå in i en av våra datorhallar. Det gick ett sus genom gruppen när de fick veta att de måste passera den säkerhetsklassade entrén på max 90 sekunder, för att sedan komma in i det pulserande hjärtat av verksamheten.
När timmen led mot sitt slut visade flera av barnen intresse för en framtid inom IT.
En av tjejerna i klassen fiskade till och med efter ett sommarjobb på Tripnet – ett härligt bevis på att vi lyckats inspirera dem till en möjlig yrkeskarriär i branschen.
Den 20 april utses vinnaren, som förutom äran får 10 000 kronor till klasskassan. Då kommer alla bidrag presenteras inför en jury, partnerföretagen och övriga mässbesökare. Under tre minuter får fem elever från varje klass möjlighet att imponera på den vänliga juryn. Vi ser fram emot att få följa våra femteklassare på nära håll och till slut också ta del av deras innovativa lösningar.