Tripnet – The story: Ett framgångsrikt samarbete

BFF, vänner för alltid

På Tripnet är vi måna om relationerna med såväl kunder som andra vi kommer i kontakt med. De är anledningen till att vi finns och att vi varje dag levererar trygg och säker systemdrift som skapar affärsnytta. Lika viktiga är relationerna med våra leverantörer. Med många av dem har vi långvariga samarbeten som har bidragit till att vi har utvecklats och kan erbjuda säkra och kostnadseffektiva lösningar till våra kunder.

Långvariga relationer

Ett av våra mest framgångsrika och långvariga samarbeten är med Bosse Fransson, som vi lärde känna redan 1996. Bosse är bland annat skyldig till att det står så mycket Dell och Hitachi i Tripnets datorhallar och till att Ulf och Martin fått smak för goda viner. Här berättar Bosse om sin syn på vårt samarbete.

Modem, digitala modem och virtuella modem

”– Mitt första minne av Tripnet är från 1996. Jag jobbade då på Incom, en agentur för kommunikationsutrustning, bland annat modem och modempooler. En av Incoms återförsäljare hade sålt modem till Tripnet och jag reste ner till Göteborg för att träffa dem. De visade sin modempoolslösning: upp emot 150 stycken modem placerade i bokhyllan Ivar.”

HDS 2, DSCN0023

”– Ganska kort därpå blev det dags att uppgradera till en mer avancerad modempool och gå från analoga till digitala modem. Ivar fick pensioneras, till förmån för ett riktigt chassi med ISDN-routrar, ACC Tigris, som på den här tiden var Rolls Royce inom IP-kommunikation och som jag förstår det, en enorm investering för det då lilla bolaget.”

DSCN0933

Från småkunder till storkund

”– När jag senare började på Dell såg jag till att flytta över Tripnet från småkundsavdelningen i Köpenhamn till storkundsdito i Stockholm, så att de fick den uppmärksamhet de förtjänade. Dell kategoriserade nämligen kunder efter antal anställda och inte efter omsättning eller behov.”

Martin Dohmen, Hitachis bästa säljare

”– 2006 började jag på Hitachi, som redan innan hade bearbetat Tripnet en tid. Tripnet var visserligen intresserade av Hitachis maskiner för datalagring men de var på tok för dyra och stora för dem, trodde de. Eftersom jag kände Tripnet visste jag att de inte tänkte låna miljontals kronor för att köpa utrustning, utan var ett företag som ville växa lugnt och fint. Och då Hitachi hade andra, mindre lösningar som skulle passa dem bättre ringde jag dem och bokade ett möte för att presentera en mindre lösning: en WMS 100 som skulle kosta ungefär 100 000 kr.”DSCN0975  

HDS-1,-DSCN0975

”– Men ju mer vi pratade desto mer intresserade blev de av större och mer kostsamma lösningar. Ulf brukar säga att Martin är min bästa säljare och det kan stämma till viss del, då han bara vill ha den bästa tekniken. Så det slutade med att Tripnet investerade i utrustning för 500 000 kr. Både jag och Tripnet räknade nog med att de skulle klara sig länge med den men kunderna som efterfrågade bra datalagring blev fler och fler, så det dröjde inte länge innan investeringen hade betalat sig och Tripnet behövde utöka igen. Då insåg vi att det fanns en stor potential i vårt samarbete. Sedan dess har vi haft en nära kontakt och ett framgångsrikt och strategiskt partnersamarbete. Till exempel har vi kunnat lösa problem åt gemensamma kunder. När Hitachis produkter inte räckt till har vi kunnat ta hjälp av Tripnet för att tillsammans utveckla en tjänst som vår kund har nytta av.”

Lätt att föra en dialog

”– Det bästa med att jobba tillsammans med Tripnet är att de är förhållandevis små men ändå tillräckligt stora för att kunna leverera tjänster som vi och våra kunder har användning för och de är anpassningsbara efter kundernas behov. Många företag som växer sig stora blir lätt alltför fyrkantiga, men med Tripnet kan man alltid prata och lyckas få till en bra lösning för vår gemensamma kund. Det är få företag som ger sina leverantörer den insikten och jag anser att Tripnet är ett föredöme vad gäller hur de behandlar sina leverantörer.”

Livets goda

”– Det här med att jag skulle ha dragit in Ulf och Martin i finsmakarvärlden är däremot en sanning med modifikation. Som kundansvarig har man fördelen att emellanåt kunna bjuda sina kontakter på middag och eftersom jag gillar god mat och bra viner valde jag att ta med dem till några av Göteborgs finare krogar. Men jag minns att de under våra första restaurangbesök drack mjölk och juice till pytt-i-pannan. Numera bjuder de ofta på bättre middagar och jag har även hört rykten om en hemlig vinkällare i någon av serverhallarna. Så något har jag antagligen lyckats lära dem …”

Bosse Fransson berättar

Fortsätt läsa Tripnet – The story: Varifrån kommer Tripnets värderingar

 

© 1995-2017 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies