Vad har Depeche Mode, Commodore 64 och Ulfs mormor gemensamt?

Ända sedan Tripnet startade för mer än 20 år sedan har vi drivits av hängiven nördighet, entusiasm, envishet och nyfikenhet. Kort sagt har vi förenat hjärta med hjärna, vilket lett till långvariga kundrelationer och ständigt nya landvinningar. Läs mer om hur allting började i mormors bottenvåning på Hindås, hur det kommer sig att vi gillar att skruva isär saker, hur Martin hälsade på Drottning Silvia och varför det levererades enorma mängder tårta till Åvägen 6 i mitten på 90-talet.

The Hiphop version

– Allt är Gittas fel. Tack älskade Gitta!
Ulf 'Kingen' Persson

När vår varumärkesstrateg Gitta på WonderBrand kom med idén att vi skulle göra en hiphop-låt inför e-handelseventet Världens Farligaste Möte, blev jag först helt ställd. Jag svarade självklart nej. Så långt utanför våra egen safe zone skulle vi aldrig komma på tanken att gå, försäkrar Ulf Persson. Jag bad om någon dag för att fundera över idén. Efter det svarade jag nej igen ... men samtidigt var det ju en bra idé. Planen blev att presentera det helt galna upptåget för personalen, som självklart skulle svara nej. Till min stora förskräckelse blev det inget ”nej tack” från Tripnet-gänget, berättar Ulf. Nu när mina galna kollegor nappade så var det all-in som gällde, småler Ulf, och minns de där smått omtumlande veckorna våren -19. – Morgonen i studion var första och sista arbetsdagen som började med Jack Daniels i kaffet, berättar Ulf.

Läs mer, om Nördarnas revanch.

The Tripnet Story – Tripnet 20 år

En oförglömlig kväll

300 gäster, 100 flaskor champagne och 5,3 kilo konfetti. Tripnets jubileumsfest blev precis så magisk och uppsluppet storslagen som vi hade önskat oss. Det blev en kväll som vi kommer att bära med oss som ett varmt och härligt minne för resten av våra liv.

En Tripnet talk talk show

Mingel med bubblor i glasen, snittar och fotografering mot vår Tripnet-vägg följdes av middag under en tre timmar lång specialproducerad talk-show, ledd av eminenta Stefan Odelberg.

Stefan ackompanjerades av det mycket skickliga bandet Cirkus Markus och bjöd på såväl magi som intressanta gäster, bland annat fantastiska Stefan Andersson, en sockerbagare som trollade fram en enorm tårta med en fyllning som var misstänkt lik Carola … Det var dock inte den tårtan vi skulle äta.

Födelsedagskalas

Den riktiga tårtan, en vackert Tripnet-blå prinsesstårta paraderades istället in under stort pådrag från ungdomsorkestern Göta Lejon.

The Tripnet Story – Live på scen

En bit in i talkshowen blev Martin och Ulf intervjuade. Stefan hade gjort bra research och belyste att många av Tripnets tidiga kunder numera jobbar på Tripnet. Man kan fråga sig om det var en bra affärsidé att som nystartat företag anställa de få kunder vi hade men låt oss bara konstatera att vi idag har väldigt många bra medarbetare och vi växer i den takt som krävs för att möta våra kunders behov. Våra gäster fick också veta hur det hela började. För att göra en lång historia något kortare så föddes Tripnet i och med att Martin och Ulf blev kompisar på gymnasiet. Två nördar som förenades av ett stort intresse för teknik. Och det är ju inte så ovanligt. Det som är lite mer unikt är att vi fortfarande var kompisar tio år senare, då vi startade Tripnet. Och nu, efter 20 år, är vi fortfarande bästa vänner.

Vi brukar skoja om att vi har varit med sedan Internet var svartvitt. Men – det är faktiskt sant. Internet fanns visserligen men ingen visste riktigt vad man skulle ha det till. På den tiden fanns det ingen som surfade, Internet var vit text på svart bakgrund, och ingen hade någonsin sett en www-adress i en tv-reklam.

Eftersom vi var med så pass tidigt har vi kunnat växa i takt med utvecklingen. Vi är tillräckligt stora för att ligga i framkant, men samtidigt inte större än att vi har personliga relationer med våra kunder. Mot slutet av talkshowen fick publiken tillfälle att ställa frågor och någon undrade då vem som svarade i telefon nu när alla medarbetare var på fest.

Det givna svaret var att det fanns ingen risk att någon ringde nu – alla kunder var ju här på festen. Även om det inte var helt sant så var alla våra kunder åtminstone med i våra tankar och vi hade önskat att alla hade kunnat vara med.

Kunden i rampljuset och på scen

Dansen blev till en ringlande orm som drog vidare till baren för drinkar, ännu mera dans och gott prat med gamla som nya bekantskaper.

The Tripnet Story – Varifrån kommer Tripnets värderingar?

Det skall va gôtt å jobba

När vi för 20 år sedan startade Tripnet var det för att vi ville göra något som vi tyckte kändes viktigt och angeläget – och inte minst roligt. Under alla de år som Tripnet nu har funnits har vi grundare och ägare stått benhårt fast vid våra grundläggande värderingar och låtit dem vara vägledande i allt vi gör. Vi kommer aldrig låta någon annan bestämma vilken väg Tripnet ska gå eller låta företaget svika sina ideal.

Med båda fötterna på jorden

Medmänsklighet, enkelhet och öppenhet är några av de självklara hörnstenarna. Vi drivs av att göra saker och ting bättre för våra kunder och ge dem rätt förutsättningar till bättre affärsmöjligheter och att kunna göra nytta varje dag.

Det har också alltid varit viktigt för oss att vara jordnära och inte sväva ut, bara för att det går bättre för oss vissa år. Visst kan man ha stora visioner – det har vi också – men det gäller att ta ett steg i taget, inte växa sig över huvudet, utan kunna leverera bra, varje dag.

Vi har funnits i 20 år och vill finnas kvar i minst ytterligare 20 år till. Självklart måste vi ibland ta risker och anta de utmaningar vi ställs inför. Annars tror vi att man stannar i utvecklingen. Däremot vill vi växa i den takt vi känner att vi klarar av. Det viktigaste är att vi levererar till våra kunder det de förväntar sig, att vi har medarbetare som trivs och mår bra och känner att de utvecklas och att Tripnet som företag får fortsätta att vara just den typen av företag vi avsåg när vi startade bolaget.

Ingenjörens syn på ekonomi

Var kommer dessa värderingar ifrån? När det gäller oss som äger Tripnet idag har vi ganska lika syn på hur man driver ett företag. Jag, för min del, är ganska säker på att det är min mamma och pappa som lagt grunden för min syn på ekonomi och ansvarsfullt agerande.

Under min uppväxt var mamma alltid väldigt noga med familjens ekonomi och att ha ordning och reda på kronor och ören var A och O. Jag minns att hon förde kassabok och skrev nogsamt upp varje intäkt och utgift – en väldigt bra metod för att kunna följa upp och planera budget. För henne var det en självklarhet att inte handla för pengar man inte har. Först tjänar man pengar – sen använder man dem, inte tvärtom. Precis så tänker vi på Tripnet. Man investerar inte om man inte har ekonomi för det. Eller åtminstone vet att man kan räkna hem kostnaden.

Att bry sig om varandra

Från min pappa kommer min känsla för rättvisa, engagemanget för andra människor och viljan att göra rätt. Han är en sann humanist, fackligt engagerad och såg det som självklart att alltid stå upp för sina arbetskamrater. Det engagemanget har gjort starkt intryck på mig. Solidaritet är inte det ord man förknippar med entreprenörskap – men för mig är de två inga motsatsord. Att behandla sina kollegor lika, underställda likaväl som delägare, är en av de mest grundläggande tankarna jag har när det gäller att driva ett företag. Precis som det är självklart att alla ska få en rättvis lön och möjlighet att utvecklas på sin arbetsplats.

 

För mig är det faktiskt från pappa som ett av våra kärnvärden, ”hyggliga” kommer. Det kommer vi att ta med oss in i framtiden. Många företag jobbar med sina kärnvärden och med att hitta på ord som det är tänkt att de sen ska leva efter. Men jag tror det är svårt att göra det om det inte kommer från hjärtat. Tripnets kärnvärden och värderingar är inte påhittade, de har ett genuint ursprung, och är därför ristade i sten. De har alltid funnits där även om de inte alltid varit nedtecknade. Och det är de som kommer att ta oss vidare in i framtiden. Vi kommer fortsätta sträva efter att vara lika enkla och jordnära – men också tuffa när det krävs och alltid, ständigt och jämt vara de vi är. Kort och gott vara – Tripnet.

Ulf Persson minns och berättar

The Tripnet Story – En dag på slottet

En bal på slottet

I oktober 2013 reste Ulf och jag till Stockholm för att på kungliga slottet ta emot utmärkelsen ”Årets Blommande Företag”. Det är den bästa utmärkelse vi någonsin fått. Majblommans värderingar stämmer väldigt väl överens med våra egna och därför har vi sedan många år tillbaka valt att bistå dem, bland annat med serverutrymme. Men framförallt har vi jobbat mycket med att försöka lyfta fram Majblommans viktiga arbete och uppmuntra kunder, leverantörer och andra samarbetspartners att bidra. Som även är fallet med de andra organisationer vi gynnar har vi velat göra mer av sponsorskapet och sprida budskapet till alla vi känner. Det är detta engagemang som jag tror gjorde att vi fick utmärkelsen.

Årets Blommande företag kan man bli om man stöder barnens insamling och det är extra roligt att vi som är ett så pass litet företag blev utvalt. Utmärkelsen delas ut av Majblommans högsta beskyddare, Drottning Silvia, vid Majblommans traditionella ceremoni på Stockholms Slott. Där och då delas även ut diplom till den skolklass som lyckats sälja flest majblommor samt stipendier till forskare som gjort betydande insatser för att förbättra barns villkor.

En mycket väl bevarad hemlighet

Att vi blivit Årets Blommande Företag var en väl bevarad hemlighet, Ulf och jag var de enda på Tripnet som visste om det. Vi tog flyget upp tidigt på morgonen – det var ju inte läge att komma försent när man skulle träffa drottningen – så vi hade några timmar tillgodo och hann besöka Fotografiska museet innan. Därifrån tog vi taxi till slottet. Taxichauffören var inte helt säker på var han skulle släppa av oss men körde in på Borggården och sa att det säkert gick bra om man hade ett avtalat besök med drottningen. När vi anmält oss hos vakten möttes vi av Majblommans generalsekreterare Lena Holm, som försåg oss med majblommor. Ulf och jag hade givetvis redan prytt våra kavajslag – men vi kompletterade. Vi hälsade på forskarna som var där för att ta emot stipendium och fick veta var vi skulle sitta och hur drottningen skulle tilltalas. Därefter kom dagens huvudpersoner: barnen från skolklassen som vunnit insamlingstävlingen. Det märktes att detta var ett stort ögonblick för dem, även om många hade svårt att stå still. Jag minns särskilt en kille, som hade väldiga problem, han var för övrigt inte helt olik mig själv i den åldern – jag hade också väldigt svårt att stå still några längre stunder.

Ett viktigt arbete

Lena från Majblommans riksförbund hälsade alla välkomna och sedan fick var och en nöjet att hälsa på H M Drottning Silvia. Det är alltid lite speciellt att träffa kungligheter och hur var det nu man skulle säga: ”Ers Majestät” eller ”Ers Kungliga Höghet”? Såhär i efterhand minns jag inte vad jag sa, men det hela kändes ganska högtidligt.

Efter att hälsningen var avklarad (vi behövde ju bara hälsa på en person, medan drottningen fick ta 50-60 personer i hand innan hon var klar) satte vi oss i åhörarsalen och generalsekreterare Lena Holm inledde med att berätta om Majblommans verksamhet och årets insamling. Det är ett viktigt jobb de gör. Innan vi på Tripnet blev sponsorer hade jag inte riktigt koll på vad det faktiskt innebär. Jag visste att det var för en bra sak men hade glömt att pengarna går till att hjälpa barn här i Sverige, som växer upp under tuffa ekonomiska förutsättningar. Jag gillar att de jobbar mycket lokalt och att både insamling och utdelning sker lokalt via de olika föreningarna. Barnen som hjälper till att samla in pengar genom försäljningen får kanske upp ögonen för att det finns barn i deras omgivning, som får glädje av deras insats.

Barnen – dagens hedersgäster

Diplom delades ut till barnen. Därefter presenterades de tre forskningsprojekt, som tilldelats Majblommans stipendium och diplom delades ut till forskarna. Eftersom barnen var dagens hedersgäster var föredragen riktade till dem, vilket jag tyckte var väldigt tacksamt – det var lätt att förstå vad de kommit fram till och vad forskningen betyder. En av forskarna hade undersökt vilka faktorer som var mest avgörande för barns självbild. Det gjorde ett starkt intryck på mig.

Sedan var det vår tur att få vårt diplom av drottningen. Efter det berättade Ulf kort om Tripnet och varför vi tycker att Majblommans verksamhet är så viktig att stödja. Sedan var det dags för fotografering tillsammans med drottningen. Bilden är ett fint minne och min fru och jag brukar skoja om att vi borde skicka bilden till hennes mamma i Thailand, där kungligheter är extremt högaktade och vår drottning nästan är lika känd som det thailändska kungahuset.

När ceremonin på slottet var över promenerade vi till Gamla Stan och åt middag tillsammans – vi, barnen och deras lärare, forskarna och Majblommans riksförbund. Eftersom det var barnen som stod i centrum var menyn given: spagetti med köttfärssås – och fri läsk. Vilken succé! Det var riktigt gott och vi hade en trevlig middag med intressanta samtal. Lena från Majblomman berättade om att många barn inte har råd med glasögon, något jag själv kan relatera till. Eftersom jag själv behövde glasögon i tidig ålder (fast jag egentligen helst hade sluppit), vet jag hur jobbigt det är att inte se ordentligt. Tänk att inte kunna se, för att man inte har råd. Jag minns också att vi pratade om ”frivilliga” avgifter i skolan, som att man till exempel förväntas ta med pengar vid utflykter, vilket inte alla har möjlighet till. Det är ett problem, då vissa barn hellre stannar hemma än erkänner att familjen inte har råd.

Meningsfullt och helt i linje med våra värderingar

Att stötta Majblomman känns självklart för oss på Tripnet. Det är till stor del Ulfs och mina värderingar som format bolaget och vi har anställt personer som delar dessa. Hos vår personal finns därför ett stort engagemang och en vilja att hjälpa, som jag tror har varit bidragande till framgången i det här sponsorskapet. Till exempel anordnade vi i julas en intern auktion där vinsten gick till Majblomman. Engagemanget märks också i att våra medarbetare gärna lägger några timmar extra på Majblomman och de andra verksamheter vi sponsrar, som Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, Mama Zebra och idrottsrörelsen.

Vi vill ha en öppen, ärlig och rakryggad organisation och det har vi lyckats med. Egenskaper som också är kännetecknande för Majblomman. Nu har den dessutom fått en personlig betydelse för oss och därför tror jag att de blir en livslång partner till Tripnet. Dagen på slottet blev ett fint minne, som jag kommer att bära med mig hela livet.

Minnen från Martin Dohmen

#VFM17 – Seven Deadly Sins

Mental Power Saving – Lättja by Tripn...

Imponerande innovationshöjd hos åttondeklassare i Next Up

Next Up är tävlingen där åttondeklas...

Vad gör vi på Tripnet, egentligen?

Toråsskolan på studiebesök Ja, vad ä...

Hos oss är alla stjärnor!

Vi på Tripnet har mycket att vara stolt...

20-årsfesten

Kära vänner! Nu är vårterminen slut ...

Tripnet 20-år, vi är här för att stanna!

Ulf, som vanligt börjar vi med att undr...

The Tripnet Story – Ett framgångsrikt samarbete

BFF, vänner för alltid

På Tripnet är vi måna om relationerna med såväl kunder som andra vi kommer i kontakt med. De är anledningen till att vi finns och att vi varje dag levererar trygg och säker systemdrift som skapar affärsnytta. Lika viktiga är relationerna med våra leverantörer. Med många av dem har vi långvariga samarbeten som har bidragit till att vi har utvecklats och kan erbjuda säkra och kostnadseffektiva lösningar till våra kunder.

Långvariga relationer

Ett av våra mest framgångsrika och långvariga samarbeten är med Bosse Fransson, som vi lärde känna redan 1996. Bosse är bland annat skyldig till att det står så mycket Dell och Hitachi i Tripnets datorhallar och till att Ulf och Martin fått smak för goda viner. Här berättar Bosse om sin syn på vårt samarbete.

Modem, digitala modem och virtuella modem

”– Mitt första minne av Tripnet är från 1996. Jag jobbade då på Incom, en agentur för kommunikationsutrustning, bland annat modem och modempooler. En av Incoms återförsäljare hade sålt modem till Tripnet och jag reste ner till Göteborg för att träffa dem. De visade sin modempoolslösning: upp emot 150 stycken modem placerade i bokhyllan Ivar.”

”– Ganska kort därpå blev det dags att uppgradera till en mer avancerad modempool och gå från analoga till digitala modem. Ivar fick pensioneras, till förmån för ett riktigt chassi med ISDN-routrar, ACC Tigris, som på den här tiden var ”Rolls Royce” inom IP-kommunikation och som jag förstår det, en enorm investering för det då lilla bolaget.”

Från småkunder till storkund

”– När jag senare började på Dell såg jag till att flytta över Tripnet från småkundsavdelningen i Köpenhamn till storkundsdito i Stockholm, så att de fick den uppmärksamhet de förtjänade. Dell kategoriserade nämligen kunder efter antal anställda och inte efter omsättning eller behov.

Martin Dohmen, Hitachis bästa säljare

”– 2006 började jag på Hitachi, som redan innan hade bearbetat Tripnet en tid. Tripnet var visserligen intresserade av Hitachis maskiner för datalagring men de var på tok för dyra och stora för dem, trodde de. Eftersom jag kände Tripnet visste jag att de inte tänkte låna miljontals kronor för att köpa utrustning, utan var ett företag som ville växa lugnt och fint. Och då Hitachi hade andra, mindre lösningar som skulle passa dem bättre ringde jag dem och bokade ett möte för att presentera en mindre lösning: en WMS 100 som skulle kosta ungefär 100 000 kr.”

”– Men ju mer vi pratade desto mer intresserade blev de av större och mer kostsamma lösningar. Ulf brukar säga att Martin är min bästa säljare och det kan stämma till viss del, då han bara vill ha den bästa tekniken. Så det slutade med att Tripnet investerade i utrustning för 500 000 kr. Både jag och Tripnet räknade nog med att de skulle klara sig länge med den men kunderna som efterfrågade bra datalagring blev fler och fler, så det dröjde inte länge innan investeringen hade betalat sig och Tripnet behövde utöka igen. Då insåg vi att det fanns en stor potential i vårt samarbete. Sedan dess har vi haft en nära kontakt och ett framgångsrikt och strategiskt partnersamarbete. Till exempel har vi kunnat lösa problem åt gemensamma kunder. När Hitachis produkter inte räckt till har vi kunnat ta hjälp av Tripnet för att tillsammans utveckla en tjänst som vår kund har nytta av.”

Lätt att föra en dialog

”– Det bästa med att jobba tillsammans med Tripnet är att de är förhållandevis små men ändå tillräckligt stora för att kunna leverera tjänster som vi och våra kunder har användning för och de är anpassningsbara efter kundernas behov. Många företag som växer sig stora blir lätt alltför fyrkantiga, men med Tripnet kan man alltid prata och lyckas få till en bra lösning för vår gemensamma kund. Det är få företag som ger sina leverantörer den insikten och jag anser att Tripnet är ett föredöme vad gäller hur de behandlar sina leverantörer.”

Livets goda

”– Det här med att jag skulle ha dragit in Ulf och Martin i finsmakarvärlden är däremot en sanning med modifikation. Som kundansvarig har man fördelen att emellanåt kunna bjuda sina kontakter på middag och eftersom jag gillar god mat och bra viner valde jag att ta med dem till några av Göteborgs finare krogar. Men jag minns att de under våra första restaurangbesök drack mjölk och juice till pytt-i-pannan. Numera bjuder de ofta på bättre middagar och jag har även hört rykten om en hemlig vinkällare i någon av serverhallarna. Så något har jag antagligen lyckats lära dem …”

Bosse Fransson berättar

The Tripnet Story – Från teknisk excellens à 95 till ständig utveckling

Nyfikenhet och pionjäranda

De första åren var Tripnet pionjärer inom modemaccess och webbabonnemang. Det har hänt mycket under resans gång: inte minst har tekniken gått framåt. Och när den inte gjort det i önskad takt, har Tripnet skapat sina egna lösningar. En djupdykning i minnenas arkiv ger oss en rad exempel på tekniska landvinningar som varit omöjliga utan en otålig nyfikenhet och teknikiver samt en benhård vilja att få saker att fungera.

Hur får man gratis Internet?

Bakgrunden till att Tripnet överhuvudtaget kom till var att ett gäng datorintresserade killar bestämde sig för att satsa på det de tyckte var roligast, trots långa arbetsnätter, tomma bankkonton och en osäker framtid. – Ibland kan jag känna att det var tur att ingen av oss insåg hur mycket jobb det krävs för att starta en verksamhet i en ny bransch, berättar Ulf Persson. Daniel och Jim arbetade på Saab Ericsson Space, där det fanns en fast modemuppkoppling till Tele2 på 9 600 Kb. Imponerande – men skulle det vara tillräckligt för Tripnet? – Trots att det gick extremt långsamt kunde man ändå hämta mycket intressant information via nätet. Vi kom i kontakt med andra utvecklare och diskuterade teknik i olika forum. Det var så idén att skapa något själv väcktes, minns Daniel Ryde, som idag arbetar på Sveriges Tekniska Utvecklingsinstitut. (Ryktet om att idéen tillkommit på ett hotellrum i Malaga, är helt således felaktigt)

De fem grundarna, Martin, Mikael, Jim, Daniel och Ulf, jobbade intensivt under den första tiden. Utan lön, ska tilläggas, vilket innebar att verksamheten fick drivas vid sidan av ordinarie jobb. Dessutom fick man skjuta till både pengar och datorer i takt med att verksamheten växte. Tripnets allra första Internetförbindelse var en fast anslutning via France Telecom på 64 Kb. Den kostade 6900 kr i månaden och var fantastiskt snabb …  Martin och Ulf hade fått några Access-modem som betalning för ett programmeringsprojekt, och nu satte de upp en modempool med 8 modem i bokhyllan Ivar, som ganska snart utökades i rask takt.

Bra infrastruktur tack vare Fotbolls-EM

Det gällde att hitta rätt lokal, för att kunna växa. Det var inte helt lätt. – Vi ville sitta ganska centralt för att få tillgång till rätt infrastruktur men inte i mitt i centrum. Gårda var det perfekta läget, minns Mikael Karlsson. Owe Melin på France Telecom tipsade om lediga lokaler på Åvägen 40. Men hyresvärden, Göteborgs Stads Parkeringsaktiebolag var inte intresserade av hyresgäster, så valet föll istället på en lokal på Åvägen 6, vid brandstationen mitt emot Ullevi. Eftersom lokalen hade använts som presscenter under fotbolls-EM i Göteborg 1992 fanns det hur mycket infrastruktur och telefonlinjer som helst. Perfekta förutsättningar!

Efter ett tag skulle fastigheten på Åvägen 6 byggas om till studentlägenheter samtidigt som Tripnet behövde en större och mer praktisk lokal. – Nu hade P-bolaget vaknat och vi flyttade till östra halvan av det våningsplan i Focushuset som vi har idag. Den senaste flytten, för några år sedan handlade mest om dubblerad yta och att flytta receptionen till andra ändan av våningsplanet och Åvägen 40, berättar Ulf.

Tidiga expansionsplaner

När modempoolen vuxit, började planerna ta form kring att expandera även geografiskt. Vid denna tidpunkt var Tripnet även delägare i en webbyrå i Kinna, så där fanns redan en ganska stor kundbas och det var till att börja gräva där man stod. Det vanligaste sättet att starta modempool på nittiotalet var att skaffa en lokal och köpa telefonlinjer med fasta anslutningar. Det fanns bara ett problem: lösningen var inte särskilt skalbar. Tripnet försökte få Telia att hjälpa till. Att använda 0320-nummer och terminera dem i Göteborg kunde väl inte vara så svårt? Nejdå, Telia förutsatte att det inte skulle vara några problem. De skulle enkelt kunna vidarekoppla samtalen med en fast vidarekoppling i telenätet. Tripnet behövde bara stå för telefonlinjer och samtalskostnaderna, så var det klart … men det var inte riktigt den lösning Tripnet sökte.

Telenordia däremot såg detta som en lysande idé, eftersom de fick betalt av Telia vid inkommande samtal, så de satte upp lösningen till en mycket låg kostnad. – Vi har aldrig fått ersättning för den inkommande trafiken, vilket några av konkurrenterna fick av andra telebolag. Det innebär att vi aldrig suttit i knät på någon teleoperatör utan alltid kunnat välja den lösningar som gagnat våra kunder bäst, menar Ulf.

Det här var när det fortfarande skilde en del i pris mellan lokalsamtal, rikssamtal och – samtal till närliggande riktnummerområde. Rikssamtal var dyrt, så det bästa för kunderna var att ringa upp sin närmaste modempool. För att täcka hela Sverige behövdes en modempool i 57 riktnummerområden. Samtidigt pågick försökstrafik med ISDN mellan Telia och Telenordia. Tripnet fick möjlighet att köra ISDN med rikstäckning, även om det inte var fullt supportat av Telia.

Rikstäckande sedan 1997

I de DSCN0053första samtalen med Hans Svensson på Telenordia diskuterades riktnummer i Västsverige, men när det blev klart att det inte innebar någon extra kostnad, expanderades planerna till att täcka hela Sverige. De nya anslutningarna från Telenordia installerades och den 10 oktober 1997 blev Tripnet rikstäckande modempoolsleverantör.

Det var en dröm som förverkligades. Men vad hade drömmen handlat om från första början? – Det var inte drömmen om att tjäna pengar, vilket många tror om entreprenörer som startar IT-bolag. Jag tror att en entreprenör, åtminstone den första resan, drivs av lusten att skapa något, snarare än av ekonomisk vinning, berättar Ulf Persson.

Stabil teknik och proaktivitet

Namnet DSCN0933Tripnet blev nu snabbt känt och domänen tripnet.se var vanligt förekommande i såväl e-postadresser som på otaliga hemsidor. När tidningen Internetguiden listade de rikstäckande Internetleverantörerna var Tripnet bland de första. – Från början var vi 4 och efter ett tag 7, sedan blev det några till. Det gick bra för oss, mycket tack vare en stabil teknik och att vi redan då var proaktiva och byggde ut innan det blev fullt, berättar Ulf. Det fanns även andra, lite oväntade konkurrensfördelar, exempelvis gentemot konkurrenten Algonet som hade som rutin att bryta strömmen varje dag kl. 17.55. Efter klockan 18 blev det ju billigare att ringa och då var det många som villa koppla upp sig. Till dess gällde det att alla modem var tillgängliga och att allt fungerade klockrent. – Konkurrentens lösning att hantera modem som hängde sig var att sätta ett tidur på elmatningen till modempoolen, säger Ulf lite kaxigt och fortsätter: På Tripnet hade vi Daniel som löste de underliggande problemen i stället.

Teknisk excellens och Linux-samarbete

Att se möjligheter istället för hinder har alltid varit en av hörnstenarna i Tripnet-andan. När tillgänglig teknik inte räckt till har man fått uppfinna själv. För utvecklarna Jim och Daniel var det Linux som gällde och möjligheterna med det nya operativsystemet tycktes obegränsade. – Linux var nytt och det kom hela tiden nya funktioner som vi såg till att testa. Det var en form av experimentverkstad vi höll på med och det fanns områden där vi var extremt tidiga, minns Daniel Ryde.

1997 gick det bara att ha ett domännamn per maskin, så såväl företag och organisationer som privatpersoner fick nöja sig med webbadresser som t.ex. www.tripnet.se/sak (Svenska Atariklubben, en av de tidigare kunderna) eller www.ddata.se/ddata (Delikatessdata). Daniel och Jim jobbade nätterna igenom med att få fram en funktion som gjorde att flera servernamn rymdes i en och samma dator. Kunderna upplevde det som att de hade en helt egen server – en förlaga till dagens virtualisering. Liknande lösningar utvecklades på andra håll och snart var det inga konstigheter att äga sin egen domän t.ex. www.ddata.se

Att jobba i Linux gjorde det också enklare att koppla många modem till en och samma maskin. Som mest var 24 olika modem kopplade till en dator, vilket satte hård press på serieportsdrivrutinerna. – Vi hittade en hel del buggar i systemet och fick ägna många timmar åt felsökning. Vi samarbetade mycket med Linus Torvalds och Alan Cox, grundutvecklarna av Linux, för att rätta till buggar i drivrutinerna, berättar Daniel. Troligen upplevde kunderna detta som en betydligt bättre lösning än tidur på modempoolen, som dessutom gjorde att alla pågående samtal bröts.

Totalt ansvar för affärskritisk IT

Idag är Tripnet ett stabilt kunskapsföretag med hög teknisk kompetens – men är under ständig utveckling för att också möta morgondagens utmaningar. Med innovation som drivkraft bidrar Tripnet med insiktsfulla råd och tar ett totalansvar för affärskritisk IT. På Tripnet tänker man aldrig sluta att vara nyfiken. För genom nyfikenheten föds viljan att lära nytt och hela tiden fortsätta att utvecklas. Snabb teknikutveckling och ständigt förändrade krav är vardag och såväl produktutveckling som kompetensutveckling har alltid stått starkt i fokus i företaget. De utgör affärskritiska parametrar för Tripnet – och trygghet för kunderna.

Daniel Ryde minns och berättar.

The Tripnet Story – Kunder, partners och medarbetare

BFF, vänner för alltid

Tripnet har alltid präglats av ett stort kundengagemang. Vi har valt att jobba med människor som brinner för relationer, som det går att lita på och som håller vad de lovar. Utan våra medarbetare är vi ingenting – och utan våra kunder skulle inte Tripnet finnas. Många av Tripnets tidigaste kunder finns efter 20 år fortfarande bland oss – inte alltid som kunder, men i vår omedelbara närhet. Det är vi väldigt glada för.

LP-skivor framtidssäkrare än Internet

Skivhugget-3,-UP_10D_A0189-2En av de som alltid befunnit sig i kretsen runt Tripnet är Johan Ahlberg, idag ansvarig för vår konsultverksamhet – Tripnet Konsult. Det är en personlig relation som går ända tillbaka till bussen från Hindås till Katrinelundsgymnasiets tekniska linje och är grundmurat i det gemensamma intresset för datorer och elektronisk musik. Ulf och Martin försökte få Johan att haka på redan i uppstartsfasen av Tripnet men Johan som var uppslukad av musik kunde inte tänka sig en bättre arbetsplats än den idag legendariska skivbutiken Skivhugget, som då var Europas största. Ulf och Martin försökte hävda att ett yrke inom IT innebar att försörjningen var tryggad för evig framtid men Johan kontrade med att en efterfrågan på LP-skivor nog alltid skulle finnas och beslöt att följa sin dröm.

Intresset för datorer kom dock på en god andraplats för Johan som blev Skivhuggets IT-ansvarige och drev hårt linjen för att butiken skulle skaffa en hemsida.

Tidig e-handel

– Jag jobbade på importavdelningen och beställde skivor från hela världen. Jag försökte länge få cheferna att förstå att vi måste ha en hemsida. Till slut gick de med på det men det fick helst inte kosta något.

Året var 1995 och de tekniska och designmässiga möjligheterna var begränsade. En logotyp gjordes i Arial Black kursiv, eftersom det var typsnittet som följt med i Windows 3.1. Tripnet hjälpte till med uppkopplingen och byggde sidorna, som med dagens mått ter sig något statiska men med en sökfunktion som då var helt unik.

– Jag laddade upp en textfil varje dag med de skivor som fanns i lager för tillfället. Tripnet skapade en sökfunktion i Linux där besökarna kunde hitta det de letade efter och sedan skicka ett e-mail med sin beställning. Sedan var det bara att gå ner i arkivet och leta upp skivan och posta den, berättar Johan.

Otroligt brett sortiment

Skivhugget hade ett enormt utbud av musik från alla genrer och det var ganska vanligt att utländska samlare beställde från butiken, som hade 200 000 titlar i lager. Internet gjorde att fler fick upp ögonen och åren 1996-97 skedde en enorm ökning av både internetanvändandet och den tekniska utvecklingen.

– Hösten -96 tog jag tjänstledigt för att åka till Frankrike och plugga. När jag kom hem ett halvår senare hade Skivhugget anställt ett par medarbetare som jobbade heltid med webben, minns Johan.

Hemsidan växte och snart fick Skivhugget en fast lina till Tripnet. Serverrummet låg i en städskrubb längst in i lokalen och där var Martin Dohmen ofta på besök och uppdaterade systemen. Martin var mest irriterad på alla skivbackar som stod i vägen, medan det vid Ulfs besök alltid hittades någon ny raritet (Just Can’t Get Enough).

Skivhugget var vid den här tiden Norra Europas största skivaffär, med som mest 40 anställda och 200 000 titlar i lager i huvudbutiken. Dessutom fanns en avdelning för DVD-filmer och en butik med klassisk musik runt hörnet. Ovanliga skivor importerades från USA, Japan, England och Holland. Vad man än var på jakt efter, gick det att få tag på om man frågade Skivhugget.

Banbrytande provlyssning

Tack vare Johan och koppling till Tripnet var Skivhugget tidigt ute med datoriserade lyssningsstationer. 1995 kunde man klicka sig fram och provlyssna exempelvis Pulps Common People och Alanis Morissettes Jagged Little Pill.

– Vi köpte in tunga servrar med en hårddisk på svindlande 1,2 GB via CapTech. Jag spelade in aktuella skivor från topplistorna och utvecklade en enkel mjukvara där kunderna kunde välja låt och provlyssna. Då var inte mediaspelare något som var standard i datorerna så jag fick spela igenom skivorna och spela in enligt samma princip som när man spelade in kassetter. Det kanske inte var det smidigaste sättet men jag var fast besluten att lösa det till varje pris, berättar Johan.

Därefter gick den tekniska utvecklingen snabbt. Besökare kom från hela världen för att titta på den digitala lyssningsstationen. I början av 2000-talet blev mp3-formatet vanligare och skivförsäljningen började dala. Ägarna kämpade in i det sista men 2008 stängde den framgångsrika skivbutiken för gott.

Skivhugget i våra hjärtan

Vi på Tripnet minns Skivhugget med glädje, inte bara för att det var en av de tidigaste kunderna, utan för butikens enorma utbud, intresse för sina kunder och engagemang som präglade butiken. Det finns få butiker som kan mäta sig med Skivhugget, oavsett bransch.

Johan Ahlberg minns och berättar

Skivhugget-4,-D60_A7761

PS. Ulfs bästa minne är när han träffade Robyn inne på kontoret, full av beundran vågade han knappt prata med henne. DS.

Trendspaning – State of the Nation 2021

Det har varit ett annorlunda, lite tufft...

Förändring skapas av IT och människan

Vår egen Solutions Director, Martin Doh...

Digital frukost med fokus på molntjänster

I torsdags var det dags för vår sedvan...

Frukost med fokus på affärsnytta

ITIL är ett ramverk med samlad praxis f...
Tripnet State of the Nation 2020

State of the Nation 2020

Årets sista kunskapsfrukost rundades tr...
Martin, Ulf och besökare - Din Safezone i en allt mer komplex IT-värld

Hitta din Safezone, i en allt mer komplex IT- värld

Ulf och Katarina pratade om ämnet i vå...

The Tripnet Story – Säkerhet

Ovälkomna besökare

Den fysiska säkerheten har alltid haft högsta prioritet på Tripnet. Lokalerna är förstås högt inbrottsklassade, försedda med säkra larm, passage och har videoövervakning. Men – trots att IT-säkerheten var hög redan från start, har lokalerna ändå fått ovälkommet besök vid ett tillfälle. Inbrottet har satt sin prägel och är till viss del det som ligger till grund för det säkerhetsfokus som finns än idag.

Flådiga lokaler på Gårda

När Tripnet startade var det som ett kul projekt. Den första kontorslokalen (om man inte räknar Ulfs mormors bottenvåning) var ett rum på 10 kvm på Åvägen 6 i Gårda, Göteborg, alltså ett stenkast från det nuvarande kontoret. Detta rum kom att kallas för ”Centralen”. Martin marknadsförde Tripnet på olika BBS:er och genom att dela ut gratis abonnemang till vänner och gamla lärare, som på så sätt blev goda ambassadörer.

Den 2 mars 1995 ringde en överlycklig Martin till Ulf och förkunnade att han sålt sitt första abonnemang. Det var gymnasiekompisen Peter Janson som betalade 100 kr för en prova på-månad.

Osmarta inbrottstjuvar

Ganska snabbt blev lokalerna för små och utökades med ett par arbets- och mötesrum samt ett sovloft med entré och kontor. Att kunna övernatta på kontoret var inte bara en möjlighet att kunna ha nära till jobbet, utan skulle visa sig innebära en extra säkerhetsaspekt. Killarna hade bra koll på IT-säkerhet och fysiskt hade de förstärkt dörrar och installerat säkra lås. Trots det bröt sig tjuvar in i lokalerna en vårnatt 1996. De fick med sig Minox, en newsserver med en enormt stor lagringyta. Det var de största diskarna leverantören Captech hade kunnat få tag på: 3 stycken om 1,27 Gb vardera, vilket gav en total lagringsysta på svindlande 3,8 Gb. Idag mäter Tripnet diskyta i PB – PetaByte, som är en miljon gånger mer. Hur mycket 3,8 Gb är idag kan du få en känsla för om du tittar på inställningarna i din smartphone.

Det var dock inte de smartaste tjuvarna som hälsade på. Dörren till datorrummet var rejält förstärkt och försedd med riktigt bra lås, så det måste ha tagit dem en bra stund att forcera dörren, medan de omgivande 16-millimeters gipsväggarna var helt utan åverkan …

Belöning som står sig

Ekonomiskt var det ingen katastrof och det mesta täcktes av försäkringen. Känslomässigt var det desto tråkigare och där och då beslöt grundarna att göra allt för att inte låta det inträffa igen. En belöning på 10 000 kr utfästes till den som kunde hjälpa till att klara ut brottet. Den utfästelsen kvarstår än idag.

Captech ställde snabbt upp med en ny server och redan samma eftermiddag var systemen återställda. Tripnet var tidvis en av Captechs största kunder, då nivån på både pris och service var väldigt bra. Kan det ha att göra med att Ulf vid denna tid jobbade som säljare på Captech dagtid och övrig tid med Tripnet?

Ledde fram till höjd beredskap

Inbrottet ledde fram till en del funderingar kring säkerheten. Ett nytt hyresavtal hade just tecknats på Åvägen 40 och flytten var planerad tre månader senare. Den nya lokalen hade 400 mm gjuten betong i ytterväggarna runt datorhallen och det kompletterades med inbrottsdörrar, galler och stålplåt i övriga väggar. Sedan dess har ingen obehörig lyckats ta sig in i lokalerna. Några brytmärken har funnits men även de relativt lågt klassade ytterdörrarna har faktiskt stått pall.

Med tre månader kvar till flytt var ingen särskilt intresserad av att göra större investeringar men någon form av säkerhetsåtgärd var ändå tvungen att vidtas. Nu kom sovloftet väl till pass och en kofot bredvid sängen höjde åtminstone känslan av säkerhet ytterligare ett snäpp. Ett enklare larm installerades också, mest som skrämseleffekt. Det var några brandlarmsringklockor som Ulf fått tag på, av samma modell som används på bildäck på Tysklandsfärjan.

Ett ”nödigt” möte i natten

Killarna turades om att sova på kontoret och hyresvärden hjälpte till med extra bevakning – något som Martin skulle bli varse en sen kväll då han var på väg till toaletten som låg i korridoren utanför och delades med övriga hyresgäster.

”När jag slet upp dörren stod där en uniformerad väktare med hund. Det var nära att jag behövde byta byxor efteråt.” berättar Martin.

Efter den incidenten installerades ett videoövervakningssystem, så att det gick att se vad som fanns utanför entrédörren. Detta har blivit standard, då det ju är dumt att öppna en dörr utan att veta vad som finns på andra sidan.

Minnen från Mikael Karlsson

The Tripnet Story – Varför skruvar Ulf isär saker?

Så funkar det

Det började med ett batteri, några strömbrytare, en glödlampa – och en stor dos experimentlusta. Det ledde fram till den teknik-nyfikenhet som lade grunden till Tripnets existens. Och så småningom även till ett brinnande engagemang för mänskliga relationer.  – För att förstå hur saker och ting hänger ihop måste man skruva isär dem. Det gäller både datorer och människor, säger Ulf Persson.

Skruva isär saker

”Hur gick det här till?” undrade Franka, fröken på Hindås förskola när hon betraktade det som den sexårige Ulf konstruerat utifrån två batterier, några kablar, strömbrytare och en glödlampa. En lysande skapelse, tyckte Franka när hon insåg att kreativitet kan ta sig många olika uttryck. Hon hade i och för sig gett barnen fria händer att skapa sina egna alster men ingen ur personalen hade instruerat barnen hur elektricitet fungerar eller ritat kopplingsscheman. Genom ”trial and error” (eller om det var på ren intuition) hade Ulf lyckats få kläm på det där med elektricitet. Och det var där och då det gick upp ett ljus. ”Aha, det är så det fungerar!”

Viljan och nyfikenheten i att försöka klura ut hur olika elektroniska prylar fungerar kan vara en del i förklaringen till att det som skulle bli Tripnet såg dagens ljus för snart tjugo år sedan.  – Så länge jag kan minnas har jag haft ett brinnande intresse för att förstå sammanhang, säger Ulf.

På förskolan hade Ulf fått fria händer. Händer som plockade upp det som såg mest intressant ut: ett batteri, några sladdar, en strömbrytare och en glödlampa. Genom att prova sig fram fick han lampan att tändas och släckas. Inga övriga instruktioner behövdes. Intresset för att på egen hand ta reda på hur saker hängde ihop höll i sig. Så småningom blev det radioapparater som behövde undersökas, tyckte Ulf och skruvade isär såväl pappas nyinköpta Bang & Olufsen‎ som mormors gamla rörradio. Att sätta ihop dem igen visade sig dock inte alltid vara riktigt lika enkelt som att plocka isär. Med alla smådelar utspridda över skrivbordet i pojkrummet såg det ut att gå åt pepparn för mormors radio. Men skam den som ger sig. Ulf gav sig katten på att få alla delar på plats och glömde både tid och rum. Familjen såg allt mindre av den unge konstruktören och efter många timmar, dagar och nätter, var det inte en radio längre utan ett inbrottslarm. Mormor hade dock fler radioapparater … och dessutom en TV som behövde lagas.

– Det var inte bara min mormor som uppmuntrade mig, berättar Ulf. Vår granne jobbade på El 2:an och chefen där, Allan Westerlund, förklarade hur el fungerade och gav mig både elmaterial och litteratur. Nöjdheten som infann sig i att få ihop saker på dess rätta plats gav ytterligare bränsle till Ulfs allt ivrigare teknikintresse.

I gymnasiet fick han anledning att snöa in fullt ut på den nyfunna passionen datorer. 1986 hamnade Ulf nämligen i samma klass som en viss Martin Dohmen. Den gemensamma fascinationen förde de båda ynglingarna samman och resten är Tripnet-historia 

Att uppmuntra nyfikenheten

Nyfikenheten och viljan att förstå sammanhang är inget som är unikt för Ulf Persson.
Den där upptäckarglädjen finns inneboende i oss alla och blir särskilt tydlig hos barn som till exempel får vara med om spännande experiment, säger Ulf. Jag ser det i klassrum, jag ser det på Universeum och hemma med min dotter. Det gäller att ta vara på den glöden och underhålla intresset. Vem vet vilka nyupptäckter och tekniska landvinningar vi kan åstadkomma när kreativiteten får fritt spelrum?

Att aldrig sluta lära och att aldrig sluta vara nyfiken har för Ulf Persson löpt som en röd linje genom livet. Med tanke på den snabba utvecklingen inom IT är det troligen en del av förklaringen till att Tripnet kunnat ligga i framkant och behålla en ledande position genom alla år. – Vi fortsätter ständigt att utvecklas, menar Ulf. Och jag tror att det gäller alla våra medarbetare. Vi drivs av en nyfikenhet och en ödmjukhet inför att det alltid finns mer att lära sig.

Skruva på människor

Det tekniskt analytiska förhållningssättet har med tiden övergått i ett intresse för mellanmänskliga relationer.
– Tillhör man kategorin ”IT-nördar” stämplas man lätt som mindre bra på den sociala biten. Men precis som när jag började skruva isär radioapparater som liten, har jag upptäckt att man kan lära sig mycket genom att ”skruva” på människor och organisationer, berättar Ulf. Jag ville förstå hur saker och ting hänger ihop även på det mänskliga planet. Varför agerar vi och tänker som vi gör? Varför missförstår vi varandra ibland och varför har vi de värderingar vi har? Föds vi med dem?

För att bli bättre på att kommunicera internt har Tripnet tagit hjälp av Kaj Svensson, beteendevetare och tidigare allsvensk fotbollsspelare och elittränare. – Första gången jag träffade Kaj var på en utbildning i tillväxtföretagande. Vi var totalt 16 företagsledare, högre chefer och professorer som Kaj placerade i en ring för att vi skulle ”prata”. Det var en chockartad upplevelse. Men på bara några timmar fick han oss att öppna upp och dela med oss av djupa känslor och tankar.

Mötet med Kaj 2004 ledde fram till ett långvarigt samarbete som uppskattas av alla Tripnets medarbetare. I grunden handlar det om förhållningssätten feedback, aktivt lyssnande och att använda dialog i stället för diskussion. – Vi är ett humanistiskt teknikföretag som tar våra värderingar på allvar. Det är viktigt hur vi är mot varandra och hur vi tar emot nya medarbetare. Företagets värderingar avgör också vilka verksamheter vi väljer att sponsra, som exempelvis Mama Zebra och Majblomman. Jag tror att detta intresse har att göra med en själslig mognad – ett mer vuxet sätt att se på saker. Förr fick jag inte alltid ihop det. Men det genuina intresset är drivkraften som lär mig att förstå mig själv. Och det vill jag dela med mig av till andra, säger Ulf.

Intervju med Ulf Persson

The Tripnet Story – Eller hur det började

A Question of Time

Sommaren 1986 var axelvaddarna gigantiska, ski-pantsen populära och Solstollarna ansågs vara tv-underhållning. Depeche Mode härjade på topplistorna tillsammans med Pet Shop Boys och Top Gun var filmen alla skulle se. Vi minns nog, men för oss på Tripnet hände det viktigare saker i slutet av den sommaren – det var nämligen då den allra första gnistan till vårt företag tändes.

Nördarna möts

I ett klassrum på Katrinelundsgymnasiet möttes Ulf Persson och Martin Dohmen och blev kompisar genom ett stort intresse för elektronik och datorer. Tillsammans med de nyfunna vännerna Daniel Ryde och Mikael Karlsson kunde de snart mer än somliga av sina lärare och det som från början var en nördig hobby växte fort ur pojkrummen. Det var dags att skaffa en egen lokal. Gänget slog direkt på stort och hyrde åtta kvadratmeter i bottenvåningen hos Ulfs mormor på Hindås för sin verksamhet. Här startade Persson och Dohmen BBS, föregångaren till det som så småningom skulle bli Tripnet.

Ytan utnyttjades effektivt och i lokalen fanns 22 datorer, från Commodore PET och C64 till PC. Inbrottslarm och passagesystem byggde Ulf själv, baserat på en VIC 20. Här kunde man vara precis så nördig som behövdes och det fanns alltid plats för nya elektronik- och datorprojekt. Elektronisk kommunikation blev snabbt ett stort intresse, först genom modemuppkoppling via BBS och det världsomspännande Fidonet, sedan Internet.

Nio modem och IKEA-hyllan Ivar.

1995 startades Tripnet på Åvägen 6 på Gårda. Nu bredde vi ut oss rejält. Den nya lokalen var på hela tio kvadratmeter som snart utökades med betydligt fler rum. Därefter följde en flytt till Focushuset. Eftersom Internet var nytt och mer komplicerat än idag bjöd vi in till surfkvällar varje onsdag. Martins syster Sofia, som gick en konditorsutbildning, bakade tårtor och Daniel Jonsson på Captech ställde upp och lånade oss några surfdatorer. Flera av de som blev kunder då, är fortfarande med oss idag.

Även om somliga trodde att Internet bara var en fluga, fanns det andra som snabbt insåg vart utvecklingen var på väg. Efter bara två år hade Tripnet en rikstäckande modempool och var, efter de tre stora telejättarna, det fjärde företaget i Sverige som var rikstäckande på modem och ISDN. Nu stod det 150 modem i Ivar-hyllan och ännu fler digitala modem i vår ACC Tigris (Chassibaserad ISDN Gateway med modemkort) och Microcomm ISPort (Chassibaserade K56-Flex modem). När alltfler märkte att nätet kunde användas till mer än att skicka meddelanden och planlöst surfande växte behovet av säker drift och tekniskt underhåll. År 2000 byggde Tripnet upp sin första riktiga kunddatorhall och bytte, i takt med tiden, fokus från webbhotell och Internettjänster till helhetslösningar och drift av globala webbportaler och affärskritiska IT-system.

Flugan som överlevde sommaren

Dagens verksamhet på Tripnet kan verka långt ifrån det som skedde hos mormor i mitten av 80-talet, men grunden är densamma. Alla på Tripnet är fortfarande lika nördigt intresserade av ny teknik, lika entusiastiska inför nya landvinningar och lika envist övertygade om att allt går att lösa. Vi är övertygade om att långsiktighet och långa relationer har gjort oss till det företag vi är idag. Vi är måna om att både behålla de relationer vi har och att bygga nya. Och vi bjuder fortfarande gärna våra kunder på tårta.

Vill du höra fler sköna historier?

eller ... vill du också bli en del av The Tripnet Story? Hör av dig!

Våra senaste artiklar

VD har ordet – Årsbokslut 2020

Detta är en artikel från Tripnets årsredovisnin...

Ungt entreprenörskap – en hjärtefråga

Detta är en artikel från Tripnets årsredovisni...

Insiktsfulla råd under mer än ett kvarts sekel

2020 började riktigt bra. Tripnet fyllde 25 år o...