Support FAQ

Epost FAQ

I nedanstående FAQ finner du svar på några de vanligaste frågorna kring våra enklare tjänster. Klicka på en fråga i listan så öppnas svaret.

Här är de uppgifter ni behöver för att få igång er e-post, oavsett vilket e-postprogram ni använder och om ni använder en Iphone/Mac/Linux/PC eller C64:

Inkommande mailserver (POP3 eller IMAP, vi stödjer bägge): mailbox.tripnet.se *
Utgående mailserver (SMTP): smtp.tripnet.se
Användarnamn: se dina orderuppgifter
Lösenord: se dina orderuppgifter

Notera att ni mest troligt kommer behöva ändra standardinställningen för att skicka e-post, se info under ”Jag kan inte skicka epost”

Webmail, för att kunna läsa/skicka e-post utan en e-postklient och även ändra inställningar såsom Spamskydd, vidarebefordring och autosvar: https://webmail.tripnet.se

För att kunna läsa/skicka e-post via en mobiltelefon måste ni först ha en fungerande Internetuppkoppling via den, de uppgifterna/inställningarna får ni från er telefonoperatör.

* Ett fåtal äldre kunder är inte flyttade till mailbox.tripnet.se, kontakta supporten så flyttar vi er.

De flesta Internetleverantörer spärrar utgående e-post (SMTP) via andra servrar än deras egna, detta för att försöka begränsa skickandet av spam.
Detta betyder att ni som har er e-post hos Tripnet och har en av dessa leverantörer inte kommer kunna skicka e-post via Tripnet utan vissa ändringar. Att ta emot e-post kommer däremot att fungera.

Det finns två lösningar:

  • Använda er Internetleverantörs e-postserver för utgående post. Se information från er leverantör för vilken serveradress ni skall använda.
  • Fortsätt använda Tripnets server för utgående e-post men ändra portnummret från 25 till 2525 och använd autentisering. Se ovanför för exempel hur man gör detta i Outlook.

Om ni tänker använda er mobiltelefon för att läsa mail rekommendera vi att ni använder IMAP som protokoll, då undviker ni att mailboxen låses pga av POP3 bara klarar en samtidigt inloggning.
Man kan alltså inte både ha ett e-postprogam på sin dator OCH sin telefon igång samtidigt om bägge använder POP3 som protokoll.

Hur ni konfigurerar er telefon för att använda IMAP istället för POP3 hänvisar vi er till tillverkarens support.

Här finns en bra sida för hur man ställer in diverse e-postklienter för IMAP.

För Outlook 2007: Välj Verktyg – E-post Konton…
För Outlook 2010: Välj Arkiv – Info – Kontoinställningar…
Välj att ändra ett befintligt konto och klicka Nästa. Välj ditt konto i listan (mest troligt har du bara ett) och klicka på Ändra…

Kontrollera att du har smtp.tripnet.se som utgående SMTP server och klicka sedan på Fler inställningar …
outlook3

Välj fliken Utgående Server och bocka för Servern kräver autentisering.
outlook2

Välj fliken Avancerat, ändra Serverportnummret för Utgående e-post (SMTP) från
25 till 2525
Använd INTE SSL anslutning.
outlook1

Färdigt, klicka OK, Nästa och Stäng och ni bör nu kunna skicka e-post igen.

Välj Verktyg – Konton…
oe1

Välj E-post fliken, markera konton som används för Tripnet och välj sedan Egenskaper

oe2

Välj fliken Servrar och kontrollera att Inkommande e-post (POP3) är: mailbox.tripnet.se och Utgående e-post (SMTP) är: smtp.tripnet.se
Bocka även för Servern kräver autentisering.

oe3

Välj fliken Avancerat, ändra Serverportnummret för Utgående e-post (SMTP) från 25 till 2525
Välj INTE Den här servern kräver en säker anslutning (SSL)

oe4

Färdigt, klicka OK och Stäng och ni bör nu kunna skicka e-post igen.

Om ni förlorat ert lösenord till e-posten, så kan er e-post administratör ändra detta på vår e-post administration.

Om ni ej har någon e-post administration så kan ni begära ett nytt lösenord från oss på support@tripnet.se, notera att vi aldrig, av säkerhetsskäl, ger er ett nytt lösenord på telefon eller e-post, utan detta skickas som brev eller fax.

Om ni får meddelande att er e-postlåda på Tripnets mailserver börjar bli eller är full, så måste ni tömma den för att kunna få ny e-post.

Det gör ni enklast med ert e-postprogram, om ni använder POP3, se till att funktionen ”lämna en kopia på servern” inte är aktiverad och hämta helt enkelt hem er mail (gör en skicka – ta emot) så hämtas mailen till er egen dator och rensas sedan från vår server. Använder ni Outlook hittar ni inställningen under Kontoinställningar – Fler inställningar – Avancerat.

Om ni använder IMAP kom ihåg att göra en ”purge/töm” efter ni markerat vissa mail för delete för att de skall försvinna helt.

Eller så använder ni vår webmail-tjänst, som finns på https://webmail.tripnet.se

Se nedan hur det går till:

Markera de mail som ni vill ta bort och klicka på ”Radera”
webmail1

Klicka sedan ”Rensa raderade”, för att ta bort dom för gott.
webmail2

Alternativ, om ni har aktiverat funktionen ”När meddelanden raderas, flytta dem
till papperskorgen istället för att markera dem som raderade”, så klickar ni på
”Töm papperskorg” ikonen.
webmail3

Tripnet kör ett program för att minska våra kunders problem med SPAM. Vad programmet gör i praktiken är att det kontrollerar om inkommande e-post på e-postservern ser ut att vara SPAM, eller skickats från en ökänd dator. Alla meddelanden får en poäng beroende på hur många tecken/signaturer på SPAM som programmet hittar. E-post som får mer än 5 poäng markeras dessutom med en flagga (header), X-Spam-Flag: YES . Programmet vi använder, SpamAssassin, är ett av de mest använda på Internet och i dagsläget plockar det bort mellan 80-90% av allt SPAM som kommer.

Kunderna kan sedan aktivera ett filter via Webmailen och välja om de brev som markeras som SPAM skall raderas omedelbart eller om de skall flyttas undan till en annan mapp för manuell kontroll. Observera att om ni väljer det senare måste ni tömma denna mapp med jämna mellanrum annars kommer ert konto snart vara fullt. Tänk på att ni endast ser denna mapp på Webmailen eller om ni använder IMAP för att hantera e-posten.

Nej, vi skickar aldrig ut mail och ber er att klicka på en länk eller hämta en fil för att ändra ert lösenord/uppdatera ert konto. Öppna inte dessa mail utan släng dom.

Får vi indikationer att ett e-postkonto hos oss använts av obehöriga för att skicka SPAM kan vi byta inloggningsuppgifterna på kontot. Vi skickar då ut dom nya inloggningsuppgifterna per post.

© 1995-2017 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies