Säker tillgänglighet gör alla till vinnare

Med fler än 100 000 prenumeranter har Miljonlotteriet, som ägs av IOGT-NTO, den näst största skraplotten i Sverige. När miljonlotteriet.se lanserades var tanken att kunderna skulle kunna se vinstplan samt rätta sina lotter där, och sedan flera år tillbaka går det även att spela bingo och skrapa sina lotter online. Detta ställer förstås höga krav på driften.

Utmaningen: Spel och transaktioner online

– 2006 började vi arbeta mer med interaktion på webben. Vi skapade vinstkonton på nätet, dit kunderna kunde föra över sina vinstpengar, för att sedan hämta ut vinsten eller spela för den igen. Då insåg vi hur viktigt det var med en pålitlig extern IT-partner. Eftersom vi bara är bemannade under kontorstid behövde vi säkerställa att systemet fungerar även utan vår inblandning, säger Jan Erlandsson, Miljonlotteriets operative chef.

Lösningen: Stabil partnersamverkan

En analys visade att det inte bara är webbplattformen som måste fungera för att garantera att alla konton och spel på nätet alltid är tillgängliga och säkra för Miljonlotteriets kunder.
Miljonlotteriet vände sig till Tripnet, som vid den tidpunkten hade ansvar för driften av webbplattformen. Idag har Tripnet som driftspartner ansvar för alla system som behövs för att Miljonlotteriets webbtjänster ska fungera dygnet runt, och en nära dialog hålls med Miljonlotteriets IT-konsulter. Affärssystem och Office-funktioner finns kvar på kontoret i Mölnlycke.

– Om något skulle inträffa agerar Tripnet snabbt – ofta utan att vi själva ens märker det, berättar Jan Erlandsson.

Med stora summor i omlopp är säkerheten viktig. Vid störningar tar Tripnet fram loggar och incidentrapporter omgående, vilket är ett lagkrav för lotteriverksamheter.

Resultatet: Bekymmersfri drift med tillväxtpotential

Varje månad har Miljonlotteriet fler än 150 000 besökare som ska kontrollera om de vunnit, plocka ut vinster eller köpa nya lotter. Sedan Tripnet tog ansvar för driften har prestandan ökats i takt med att besökarantalet vuxit, på ett smidigt och obemärkt sätt.

– Våra kunder har vant sig vid att kunna logga in på sitt vinstkonto samt att kunna spela bingo och skrapa online, när som helst. Därför kan vi inte låta våra webbtjänster gå ner. Vi har säkerställt att kunden alltid kommer åt systemet genom att all verksamhet bedrivs oberoende av oss på kontoret, säger Jan Erlandsson.

Det mest centrala är dock relationen med leverantören. Tripnet är en kundfokuserad partner som man kan ha en öppen dialog med, menar Jan Erlandsson:

– Tripnet visar tydligt att de är måna om oss som kund och där skiljer de sig från många andra
aktörer på marknaden. Att få den uppmärksamhet vi behöver är något både vi och våra kunder
vinner på.

Om Miljonlotteriet

Miljonlotteriet, som ägs till hundra procent av IOGT-NTO, har bedrivit lotterier sedan 1960-talet.

Idag prenumererar 150 000 unika kunder på lotter eller spelar online. Dessutom säljs lotterna hos återförsäljare. Totalt omsätter Miljonlotteriet ca 500 miljoner kronor årligen. Under 2000-talet har lotteriet genererat ett överskott på mer än 2 miljarder kronor som oavkortat gått till IOGT-NTO:s ideella verksamhet för ett samhälle där alkohol och andra droger inte ska hindra människor från att leva ett fritt och rikt liv.

Läs mer om Miljonlotteriet här…

Kontaktperson
Katarina Näslund
Direkt 031-725 25 19
Mobil 0733-58 25 19
katarina.naslund@tripnet.se

Ladda ned vår pdf här:
Tripnet – Miljonlotteriet Kundcase

© 1995-2018 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy