Lokalt samarbete med globalt mål

- Vi behövde växa ur den gamla kostymen i takt med att MerxTeam expanderade. Med Tripnet som IT-partner har vi kapacitet att växa globalt, säger Kristian Gånge, IT-chef på MerxTeam.

Utmaningen: Växa ur den gamla kostymen

MerxTeam grundades på 90-talet i en liten lägenhet på Kronhusgatan i Göteborg. Tre entusiastiska medarbetare gjorde upp affärer vid köksbordet, badrummet fick fungera som showroom och badkaret fylldes med serviser och bestick. Kunderna strömmade till.

Idag är MerxTeam Sveriges ledande leverantör inom restaurang- köks- och profilprodukter med över 120 anställda i sju länder. 2500 artiklar finns i produktkatalogen och distributionsmodellen har optimerats genom en effektiv digital orderhantering, avancerade kassasystem och webbhandelsplattform.

Företaget har gjort en enorm tillväxtresa och med detta kom också allt högre krav på en effektiv och driftsäker IT-plattform.

– Vi behövde växa ur den gamla kostymen med att själva äga och drifta egna fysiska servrar. Nu för tiden har vi öppet dygnet runt och vi är i behov av att kassasystem och mail alltid fungerar. Hemsidorna måste vara uppe och snurra, säger IT-chefen Kristian Gånge som varit med på hela MerxTeams resa från starten 1993.

Lösningen: Trygg IT-partner med 24/7 lösning

– Tidigare gjorde vi allt själva. Då fick man starta om mailservern en lördagkväll, vi bytte band i backupstationen och vi uppdaterade servrarnas operativsystem på kvällarna. Det var frustrerande att alltid behöva känna sig tillgänglig och på sin vakt, berättar Kristian Gånge.

– Det kändes också kritiskt ur brandsäkerhetssynpunkt, då vi faktiskt varit med om två stora bränder i våra lagerlokaler, fortsätter Kristian Gånge.

Lösningen blev att lägga samtliga servrar i en virtuell miljö hos Tripnet. Dessutom valde man att förlägga datalagring och säkerhetskopiering, samt all drift och övervakning i en 24/7 lösning hos Tripnet.

– De övervakar och åtgärdar fel dygnet runt. De är en väldigt pålitlig partner, vilket gör att jag som ansvarig kan känna mig väldigt trygg.

Resultatet: Lokal partner som tänker globalt

– Nu fungerar allt smärtfritt och vi känner oss väldigt nöjda med Tripnet som IT-partner.

Samarbetet sträcker sig två år tillbaks i tiden. Den långsiktiga relationen möjliggör en förståelse mellan parterna vilket skapar förutsättningar för att finna strategiskt anpassade tjänster utefter dagens förutsättningar, men också anpassade för framtiden. Återkommande hålls driftsmöten för att säkerställa och optimera IT-frågor.

– Vi valde Tripnet eftersom de finns lokalt men tänker globalt, vilket är avgörande för oss. Vi tänker fortsätta växa och vi vet att Tripnet har den kapaciteten att vara vår IT-partner hela vägen.

MerxTeam
Merx Team erbjuder ett högkvalitativt sortiment av restaurang- och köksutrustning med varumärken som Exxent och Xantia som bas. 2500 artiklar finns i produktkatalogen och merparten av dessa lagerhålls på Hisingen i Göteborg för att skapa en kontrollerad och effektiv distribution.

Bolaget grundades 1993 i Göteborg och har idag över 120 anställda i sju länder.

Merx-koncernen består idag av flera handelsbolag, fastighetsbolag, butiker och e-handelsbolag.

Kontaktperson
Katarina Näslund
Direkt 031-725 25 19
Mobil 0733-58 25 19
katarina.naslund@tripnet.se

Ladda ner vår pdf här:
Tripnet – Merxteam Kundcase

© 1995-2018 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy