Elkjøp föredrar extern IT-lösning

2017 skrev elektronik- och vitvarukedjan Elkjøp historia. Under ett enda shoppinghysteriskt dygn drog bolaget in 1,3 miljarder norska kronor. Svindlande siffror och en prestation som inte hade kunnat genomföras om det inte vore för Tripnet.

Utmaningen: Säkra drift och god kommunikation

Elkjøp (i Sverige mer känt som Elgiganten) anlitade tidigare en lokal aktör i Oslo, men god kommunikation och rådgivning saknades. 2010 kände sig Elkjøp tvungna att söka ny partner. Valet föll på Tripnet.

– Vi behövde en stabil och pålitlig plattform som är uppe och går 24/7. Efter att Tripnet klev in i bilden fungerar plattformen klanderfritt, berättar Philippe Schjelderup, IT-domänarkitekt på Elkjøps huvudkontor i Oslo.

Lösningen: Extern kompetens och rådgivning

Till en början var Tripnet en ren driftleverantör, men har blivit mer och mer en rådgivande part i de fall där Elkjøp saknar kompetens.

– Tripnet är lösningsorienterade och finner alltid de bästa alternativen för oss som kund.

– Tripnet har valt att ge oss de bästa av sina resurser och vi är väldigt nöjda med på vilket sätt de bistår med rådgivning. Vi har jobbat mycket i förebyggande syfte för att klara av alla tänkbara problem som kan uppstå.

Resultatet: 1,3 miljarder Black Friday-succé

Samarbetet har mynnat ut i en driftsäker lösning där problem som möjligen uppstått på vägen har avröjts framgångsrikt. Förberedelserna inför peak period och Black Friday har varit minutiösa i form av lasttester och analyser. Så bra att partnerna gemensamt fick hurra över en fantastisk Black Friday-succé förra året.

– Black Friday är ett kapitel för sig! Det är obegripligt mycket pengar, jag förstår det knappt själv. Trycket på plattformen var helt ofantligt stort. Vi sålde till exempel 24.000 rakapparater på en dag.

– Utan Tripnet hade vi förmodligen inte klarat av att genomföra Black Friday på det sätt vi gjorde. De har svarat för en fenomenal insats både genom peak perioder och generellt som driftpartner. De hjälper oss att ta de bästa besluten. Vi kan inte vara mer nöjda, säger Philippe.

Elkjøp
Elkjøp, i Sverige mer känt som Elgiganten, är ett av nordens största företag inom elektronik- och vitvarubranschen med en omsättning på 530 miljarder förra året. Bolaget grundades redan 1962 i Norge och finns idag representerade genom sina drygt 400 butiker i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Över 10.000 personer jobbar i koncernen och huvudlagret finns i Jönköping.

Kontaktperson
Katarina Näslund
Direkt 031-725 25 19
Mobil 0733-58 25 19
katarina.naslund@tripnet.se

Ladda ned vår pdf här:
Tripnet – Elkjøp Kundcase

© 1995-2018 Tripnet AB, ansvarig utgivare Ulf Persson | Information om cookies | Personuppgiftspolicy